Recept på Potatiskaka

Nu är julen 2007 slut.
Fast jag tycker det är mysigt med jul med alla tomtar och änglar som finns att köpa.
Har aldrig känt så direkt förut men iår har jag hittat massor av fina små tomtar.
Jag fick en jättefin ängellykta av min kompis Malin.
Det som jag upplever som jobbigt med jul och speciellt när vädret är skitdåligt är att barnen har så lite att göra.Det verkar som om barn idag är så dåliga på att hitta på saker eller omvänt de är helt enkelt för bortskämda med att alltid få allt serverat.

image247
Jag provade att göra en jättegod Potatiskaka till nyår och den blev kanongod så den ska vi ha till Nyårsafton.


RECEPT PÅ POTATISKAKA
1 rulle eller smördegsplattor
5-6 stora potatisar rivna
3 ägg
1gul lök riven
200g ost riven
2dl grädde
salt,peppar
 vitlöksost dessertost (kan uteslutas)

1. Lägg smördegsrullen/plattorna i en smörad form med löstagbar botten.
2. Skala och riv löken.
3.vispa ihop grädde och ägg och dessertost
4.skala och riv potatisen och krama ur vätskan.
5.Blanda ner potatis och lök i äggblandningen tillsammans med osten krydda med peppar och salt.
6.Häll allt i formen och grädda i 45 min i 200Grader.



 image246
Måste även tipsa om ett gott rödvin Hidden Rock från Australien.Det här vinet är supergott!!!


Hidden Rock Petit Verdot Cabernet Sauvignon

 
Artikelnr82702
Fyllighet

Strävhet

Fruktsyra
Pris179 kr
KategoriRÖDA VINER, Fruktiga & Smakrika
UrsprungAustralien South Eastern Australia Riverland
FärgMörk, blåröd färg. *
DoftUngdomlig, mycket fruktig doft med inslag av björnbärskompott och vanilj. *
SmakUngdomlig, mycket fruktig, aningen syltig smak med inslag av fat, björnbär och vanilj. *
Druvsorter75% petit verdot och 25% cabernet sauvignon.
Producent
 
Dominic Wines
 

Serveras vid cirka 16°C till inte alltför kraftiga, grillade kötträtter.
Sök passande recept hos Ica.se.
 
Druvorna skördas nattetid för att bevara fräschör med hjälp av svalare temperaturer. Musten jäser på ståltank vid en temperatur av 22 grader som höjs till 26 de sista två dagarna för extra färg och struktur. Musten jäser i totalt 5 dagar. Vinet vilar en kortare tid på tre år gamla franska och amerikanska fat.

Dominic Wines ligger i Riverland, South Australia. Brian Dominic är familjens vinmakare i tredje generation och en av de mest uppåtgående stjärnorna på Australiens vinhimmel. ´Vi övervakar hela växtcykeln och ser till att stockarna befinner sig i balans och strävar ständigt efter att utveckla och förbättra smak och karaktär på den frukt vi odlar´, säger Brian. Namnet Hidden Rock kommer från de gömda grottmålningar som Australiens urbefolkning Abourginerna målade för ända upp till 40 000 år sedan.

 Alkoholhalt: 14%
Hidden Rock Petit Verdot Cabernet Sauvignon marknadsförs av Enosvezia. Besök även deras webbplats på http://www.vinguiden.com/phpcounter.php?cid=importer+link&sid=Enosvezia&ctarget=externsajt.php?externalSite=http%3A%2F%2Fwww.enosvezia.se%26extName%3DEnosvezia.


Kommentarer
Postat av: Helena

Det är klart att jag kan hjälpa dig med bloggdesignen! Det jag vill veta är vad du gillar för färger, om du vill ha några foton med i headern eller har några andra önskemål osv. Jag gör sedan i ordning ett förslag som du kan kolla på och komma med åsikter så jag kan ändra den som du vill ha. När vi är färdiga får du byta lösenord till ett tillfälligt och så loggar jag in på din blogg och lägger upp det hela.

2007-12-27 @ 21:55:53
URL: http://helenasnackar.blogg.se
Postat av: maria catrina

måste testa den kakan! tack!

2007-12-27 @ 22:52:26
URL: http://frumju.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0