Reggio Emilia

Jag har nu ett vikariat på en förskola där de arbetar Reggio Emila inspirerat.Jag har ej varit insatt i den här sorterns pedagogik eller filosofin så jag har kollat upp lite om detta.
Jag skulle ha arbetat på en avdelning för de yngre barnen men det blev totalkaos förra veckan,den personalen jag skulle arbeta med var redan innan jag kom missnöjd med att ha mig som arbetskamrat(hur man nu kan eller får vara det)
förra veckan var det hemskaste jag har upplevt som lärare.Har fått reda på i efterhand att det hade visst varit problem här förut men ska detta drabba en helt ny personal?
Himla dåligt!!
Chefen kom dit och det blev så att den personal som jag skulle vikka för blev beordrad att gå ner till sin gamla avdelning och jag fick gå upp till den avdelningen (3-6årsavdelning) som hon arbetat på en termin.
Hmmm hänger ni med?
Jag skulle kunna skriva ett lång inlägg om detta men jag orkar ej det är fortfarande mycket jobbigt att tänka på.Mina gamla kollegor har stöttat mej mycket för det jag har varit med är mycket kränkande allt detta kommer tas upp i den krisgrupp som finns inom kommunen.
Där jag  är nu verkar bli mycket bra .Underbara människor som i fredags plötsligt hade en ny kollega och har gett mig ett enormt bra mottagande.


  Reggio Emilia.

Reggio Emilia är en stad i norra Italien. Reggio Emilia har också blivit ett begrepp som står för den pedagogiska filosofi som under femtio år har utvecklats i stadens kommunala förskolor. Den pedagogiska filosofin från den lilla staden har väckt ett stort intresse och engagemang i många delar av världen.
"Ett barn har hundra språk" skrevs av Loris Malaguzzi som under många år var chef för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Dikten uttrycker grundläggande tankar i den pedagogiska filosofin. Man anser att nytänkande innebär gränsöverskridande på många olika sätt.
Att arbeta Reggio-Emilia inspirerat innebär ett forskande arbetssätt där barnens val och dess förkunskaper, tankar och teorier är viktiga.
Man lägger stor vikt vid den skapande processen och fantasin som en hjälp för barnen att
bearbeta och pröva/ompröva sina idéer och hypoteser.
Det är inte själva slutprodukten som är det viktigaste utan vägen dit.

När man arbetar enligt Reggio-Emilia så brukar man tala om de tre pedagogerna:

  • Miljön -

    För att lättare kunna fånga barnens intresse gäller det att skapa en miljö som barnen bilr
    glada av och som väcker deras fantasi och nyfikenhet.
    Miljön ska uppmuntra till kommunikation, lek, utforskande och lärande.
    Den ska också vara föränderlig efter barnens behov.

  • Barnen - hjälper varandra i kunskapssökandet- Enligt Reggio-Emilia måste barnet stimuleras att skapa och söka sin egen kunskap,
    både enskilt och i samspel med andra.
    I samspelet med andra barn lär sig barnet att alla har rätt att uttrycka sin åsikt
    och att ingen har fel.
    Barnen är duktiga på att hjälpa varandra att gå vidare,
    de behöver inte alltid ha hjälp av någon vuxen.
  • Den vuxne-  Den vuxne är inget kunskapslager som ska föras vidare.
    Tillsammans med barnen ska vi ge oss ut på kunskapsresor.
    Vi ska lyssna, forska och iaktta.
    Om barnet "kör fast" ska vi finnas där för att hjälpa dem vidare t.ex. genom att ställa
    de rätta frågorna.

Fakta hämtad från min förskola där det hängde en folder till föräldrarna på en anslagstavla.


Om ni är lite mer nyfikna på Reggio Emila så kolla här
***********************************************************************************************************************************

Kommentarer
Postat av: Anna

Reggio vet jag precis hur det är...vi jobbar lite lite på det viset bara som inspiration...allt är svårt att ta till sig... Men du...hur kan människor vara så tramsiga...hos oss är alla välkomna...vi skulle aldrig kunna göra någon illa...man måste vis respekt för andra människor..vi är alla olika..ingen är bättre eller sämre än den andra...så är det bara...stå på dig...du är bäst..

2008-08-21 @ 20:56:57
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Ninni

Va kul med Reggio Emilia...men va tråkigt med personalen..usch för såna kolleger!!



Men det är ju roligare med de större barnen så lite vinst gjorde ju du!



Du hade vart värd en Award du med..den kommer nog.kramen



2008-08-21 @ 21:12:27
Postat av: Carina

Mogna människor på den avdelningen :/

Otroligt att pedagoger är så kort tänkt.

Reggio Emilia metoden verkade sund, tänk vad skolans värld har ändra sig mycket.

Hoppas du får ett bra läsår fram över nu.

Kram.

2008-08-21 @ 21:27:55
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Åsa

Världen består av sjuka människor och tyvärr jobbar många av dessa inom skola och barnomsorgen.det trista är att du och jag måste stötta på dom. Jag (och min två närmsta kollegier) har aldrig haft samarbetssvårigheter i hela mitt/vårt liv men plötsligt har vi fått ett chef som är pucku och hon plockar in personal där den ena är värre än den andra och nu är det plötsligt vi som är problemet,kan göra listan lång men vi väntar ut chefen, hon kommer att göra bort sig och då står vi som segrare.

ta inte åt dig, sträck på dig och känn ditt värde.

2008-08-21 @ 21:42:31
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: Nilla

Hej

Jo det är bara bra med mej ,lite trött och sliten men det är väl alla ...mer eller mindre..du får ha det bra och slit inte ihjäl dej på jobbet

2008-08-21 @ 21:55:10
URL: http://fnilla.blogg.se/
Postat av: Lissen

Bedrövligt att en del människor tar sig rätten att vara så otrevliga. Vad vinner dom på det??? Inget i förlängningen. Stå på dej! Tur att du har fått byta avdelningen! Bra att du fått stötning av dina gamla arbetskamrater!!!!!

Skickar en stor kram genom cyber rymden.... känner du den!!!!!!

2008-08-21 @ 22:21:55
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: gikan

Men hur är folk funtade egentligen? Ibland kan man tro att vissa människor inte förstår att andra har känslor?! Stå på dig och lycka till med den nya avdelningen. Där verkar det ju i alla fall vara bättre.

Kram!

2008-08-21 @ 22:22:00
URL: http://gikan.blogg.se/
Postat av: ina

väldigt svår situation, jag känner igen och har redan huvudverk av detta, inte skulle man utsättas för sådant! inte ens vuxna klarar av trycket men barnen måste vistas dagligen i denna miljö och tro att så är det bara, att det är OK! inte undra på att ungdomar kan vara så agressiva! eller deppade mm. till slut vill man ju inte ha nånting med barn och skola att göra heller. när jag kom till Sverige trodde jag faktiskt at det är bara i den gamla Soviet man hade dom problemen. så naiv jag var! men om jag förstår rätt då har du hamnat hos trevliga människor till slut. det där liknar sagorna, med de onda och de goda i samma sidorna. sov gott nu! min design har inte dykt uppp än, det är bara jag som ser den:)jag har även rådgivare i mina barn, annars hade jag inte vetat in och ut!:)

2008-08-21 @ 22:27:39
URL: http://iinnaa.blogg.se/
Postat av: C a m i l l a

Go kväll! Kikade in för att se om VISA-kortet kommit fram här, men det kanske blir i morgon. Självklart får du "härma" mig i ditt inlägg.

Kram och go natt!

2008-08-21 @ 22:28:28
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Annica

Men vad hemskt! Hur kan såna människor få arbeta med barn?!?!? Att döma en människa osedd.... Man blir mörkrädd!

Min sons första förskola arbetade efter Reggio Emilia. Otroligt bra tyckte jag.

Den avdelning han är på idag påstår att de gör det. Men jag ser inga likheter alls. Det är inte så att det var den avdelningen du började på men tvingades flytta ifrån? ;-) De passar in på din beskrivning...

Nu ska jag sova.

Natti natti och tack för gratulationen!

2008-08-21 @ 22:56:43
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inte klokt hur än del är! Man kan väl inte vara missnöjd innan man träffat en person! Själv tycker jag det är roligt med nya människor man kan lära så mycket av en som kommer in med "nya" ögon! Tur att det blivit bättre! Har aldrig hört om denna pedagogik förut!Ha dè

2008-08-21 @ 22:58:17
Postat av: Ragnvi

Meen, har aldrig tidigare hört talas om denna pedagogik...har personalen gjort det tror du?! Hur kan man jobba med barn och uppträda så fult?!

Vad överför dom till barnen!?

Skönt att läsa att det verkar ha ordnat upp sig för dig!

2008-08-21 @ 23:25:45
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Lissen

Tittar bara in och önskar dej en bra dag!

Kramen

2008-08-22 @ 05:52:40
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Carina

Ryser, sånt här får ju bara inte hända!

Jobbar ju själv i "branchen" så jag vet hur

det känns att komma till nya ställen på vik.

Hur förväntansfull man känner sig men som

du skriver ibland blir man mindre bra mottagen!

En person som måste ha mått dåligt skulle jag tro

som gjorde på det här viset.....

Kram Carina

2008-08-22 @ 06:04:22
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Tina

Jisses.. lät inte alls trevligt det där..eller så skall det inte behöva vara bland vuxna människor som skall vara förebilder för våra barn.

Hoppas att det blir bra för dig på ditt nya avdelning!

Ha en bra dag.

2008-08-22 @ 06:15:11
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Ann

God morgoN!

2008-08-22 @ 06:29:12
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: jayne

Ja du.. jag brukar säga att VI får tänka oss för hur vi vuxna beter oss och vilka krav /förväntningar vi ställer på våra barn. HUR hade de vuxna sagt/gjort om det som drabbat dej hade drabbat ett barn? Hade man accepterat det?

Sanslöst---att hon ens får stanna kvar på jobb...finns ju numera likabehandlingsplaner på alla förskolor.

Men jag hoppas du kan skaka av dej det och att du trivs på din nya avdelning!!

Ha en bra dag

2008-08-22 @ 06:34:24
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Vaniljis

Meh, man kan ju inte dissa ngn innan man ens träffat personen ifråga!!!? Bra att du har råg i ryggen iaf så det tas upp av krisgruppen! Och det var väl en vinst att få komma till den äldre gruppen, eller?

Hoppas att det blir bra dit du kommit nu och att de fortsätter att vara goa och snälla...

Ha en bra dag! Kram

2008-08-22 @ 07:06:53
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Postat av: britten

jo då ferdinand kommer...hälsa nellie det...

2008-08-22 @ 15:36:14
URL: http://pyrobritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0