Karin Alvtegen

Jag är så himla dum.
När jag väl börjar läsa en bok kan jag inte släppa den.Igår kväll började jag läsa boken Skuld av Karin Alvtegen.Och typiskt mej jag sträckläste hela boken på 254 sidor.Det gick helt enkelt inte att sluta läsa den.Det här var en bok med lagom spänning och ett nervkittlande slut.
Det jag hatar hos mejär att jag inte kan ha en bok flera dagar och riktigt njuta av bra läsning,Istället läser jag som en galning,precis som jag är livrädd att jag ska tappa bort boken!!

Jag har läst hennes övriga böcker och jag säger bara läs dem allihop.Kan bara säga att de böcker jag läst lämnar kvar en eftertanke.Många av historierna är riktigt otäcka så det kryper i skinnet på mig.Jag tycker att Alvtegen skriver på ett sätt som gör det omöjligt att släppa böckerna innan de är slutlästa!

http://www.karinalvtegen.com/ Detta är Karin Alvtegens hemsida!



Här kommer alla hennes böcker och beskrivningar om dem.

image423
1998
Peter Brolin sitter på Nyléns konditori. Det är första gången på två veckor som han har vågat lämna sin lägenhet, och utmaningen har kostat på. Att sträcka fram handen och lyfta kaffekoppen känns som ett oöverstigligt projekt. Han sitter nära dörren, ifall han skulle drabbas av en av sina ständigt återkommande panikattacker och snabbt behöva ta sig ut på gatan. Han är svårt skuldsatt, ensam och helt utan aning om hur han skall ta sig igenom resten av sitt liv.

Då öppnas dörren och en okänd kvinna stiger in. I samma ögonblick som Peter inser att det är honom hon söker drabbas han med full kraft av en panikattack: han är helt i hennes våld, oskyddad för hennes påträngande närvaro. Innan han återfått talförmågan för att förklara att hon tagit fel på person har hon försvunnit och lämnat ett paket med en adress på bordet. Ett paket som hon mot tusen kronors ersättning bett honom överlämna till sin man på hans kontor. Men innehållet i paketet gläder knappast mottagaren, och Peter blir indragen i en skämmande jakt på en galen, besatt kvinna. Det är inte helt självklart vem som är jägare och vem som är villebråd.



image425
2000
Sibylla Forsenström finns inte. Sedan femton år tillbaka lever hon helt utanför det etablerade samhällssystemet. Som en av Stockholms många uteliggare överlever hon dag för dag, med allt hon äger har hon i sin ryggsäck. Att skaffa mat för dagen och en tillräckligt avskild plats att sova på kräver hennes energi dygnets alla timmar. Och det hjälper henne att hålla tankarna borta från det förflutna, varför hennes liv har blivit som det här. Så händer det som inte får hända.

image427
2003
Eva och Henrik har levt tillsammans i femton år och har sonen Axel ihop. Deras äktenskap har sedan länge gått i stå och plötsligt inser Eva att Henrik har en annan kvinna. När han förnekar sin otrohet upplever Eva hans lögner som ett oförlåtligt svek och i vrede och desperation bestämmer hon sig för att hämnas. Samtidigt vakar en ung man vid en sjukhusbädd. I över två år har hans flickvän legat i koma efter en olycka. Alla dessa dagar har Jonas skött och älskat henne som om ingenting har hänt, men nu börjar hans tärande längtan bli alltmer plågsam. Och han börjar bli besviken på Anna som vägrar vakna. Som inte rör honom. Som sviker ännu en gång ...



image426

2005
Monika och Maj-Britt är vid första anblicken så olika som två människor kan vara. Monika är både utåtriktad och framgångsrik i sitt arbete som överläkare, medan Maj-Britt är en kraftigt överviktig ensling som snabbt bryter ner varje person som hemtjänsten vågar skicka. De har dock en sak gemensam - ett smärtsamt förflutet som gör att de inte vågar låta någon komma dem nära. Både Monika och Maj-Britt drabbas till slut av händelser som återuppväcker de onda minnena och deras liv kommer att förändras för alltid. Men det är först när de två främlingarna möts som allt ställs på sin spets: Kommer de att kunna försonas med sitt förflutna, med skammen? Eller måste något offras på vägen?
image424

2007
Nobelpristagaren Axel Ragnerfeldt har allt han någonsin kunnat drömma om. Älskad, beundrad och högaktad för sina böcker kan han se tillbaka på ett långt liv kantat av framgång och respekt. Han är arbetarsonen som tack vare sin flit och sina uppoffrande föräldrar blev en nationalikon för hela det svenska folket, en man vars ryktbarhet skulle bli så stor att ingen i hans närhet kunnat undgå att påverkas av den.


Men vägen till framgång är sällan rak och giganter kastar ofta djupa skuggor. När en ensam åldring avlider sätts ett ödesdigert händelseförlopp igång, och uppgifter om en långt mörkare historia än den ljusa framgångssagan börjar sippra fram. En historia som rymmer fasansfulla hemligheter, svek, lögner och död.

Bilder och om böckerna är hämtade från www.adlibris.com


Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, det där känns så väl igen! Och sedan, när man har läst ut boken, ja då är det roliga slut! Tills man hittar en ny lika bra och spännande bok!

Jo, månen är nästan full. Det fattas bara en liten, liten pjutt bit.

2008-02-18 @ 17:00:53
URL: http://www.lilltrollet34.blogg.se
Postat av: Wivvi

Sitter alltid lika fint med en bra bok! Har aldrig läst några av hennes böcker, men ska försöka med det! Har fullt med andra böcker som jag köpt som jag inte hunnit med!
Kram W

2008-02-18 @ 17:11:03
URL: http://wivecasblogg.blogg.se
Postat av: cilla

Visst är hon bra, har också läst många av hennes böcker och precis som du blir jag, måste läsa tills det tar slut. Vilken jätte fin blogg du har, hit återkommer jag gärna
kram

2008-02-18 @ 18:19:24
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill
Postat av: Ulla

Karins böcker är bra!

2008-02-18 @ 20:07:37
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Pernilla

Ska erkänna att jag inte läst en enda av hennes böcker, men nu ska jag göra det.
/P

2008-02-18 @ 20:12:39
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: ats

jag är lite avis på alla som kan sätta sig å läsa... jag är urdålig på det... kommer nästan aldrig till ro.... det är mkt få böcker so mkan fånga mitt intresse... men det verkar vara så härligt ju...:-)

2008-02-18 @ 22:04:52
URL: http://kats.blogg.se
Postat av: tina

Köpte Skugga häromdagen...ska läsa den snart!!!
/tina=)

2008-02-18 @ 23:42:34
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Nilla

Hej
Du är inte ensam..jag har samma problem..min gubbe undrar hur fan jag kan läsa så snabbt och hinna förstå...ja ja se karlar

2008-02-19 @ 08:03:16
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: britten

j jag kan bara säga att jag håller med dig..ha en bra dag i dag

2008-02-19 @ 08:40:28
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: MALIN

Haha... du läser kanske hela nätterna? Brukar bli så när man har en riktigt bra bok. Hoppas du sover mkt bättre inatt istället!

2008-02-19 @ 10:47:41
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se
Postat av: Kerstin

Det är underbart när man hittar en sån bok som inte går att lägga från sig för den är såååå bra! Det är avkoppling det!Har läst någon av hennes böcker men det var länge sedan.Tack för boktipsen!
Jo, min gårdag blev helt ok om man ser till helheten. Idag är det MIN dag i alla fall,ska pärla lite och ta min skogspromenad...Hoppas din dag blir trevlig också! Kram!

2008-02-19 @ 12:39:32
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: ejmis

Jag har inte läst en enda av hennes böcker ännu...den som väntar på något gott... =)

2008-02-19 @ 18:59:00
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0