Pengar....

Som vanligt när man har tonåringar är det tjat om pengar.

Sånt tjat kan göra mig skogstokig.jag försöker förklara för dem hur dåligt ställt vi har det när jag reparerat bilen men jag tror ej att de fattar.


Jag undrar om alla som har tonårsbarn har det så?En som är rik kan väl inte bara ge med sig och ge allt för att slippa tjat?
Min önskan skulle varit att sätta in hela barnbidraget i hela deras liv tänk vilken grund att stå på men undrar blir de lyckligare då??

Jag är iallafall ensam med mina tonåringar,jag har barnbidraget till båda men det täcker ju absolut inte allt som ett hushåll med tonåringar kostar!
De bor hos sin pappa varannan vecka,jag bestämde att jag enbart skulle ge dem en halv månadspeng eftersom de bara bor hos mej på halvtid.
Just nu får stora tjejen som snart fyller 15 år 300 kr av mej och det ska hon även ha av sin pappa alltså sammanlagt 600kr.
Killen som är 13 får 200kr av mej och lika av sin pappa alltså 400kr.Utöver sin månadspeng får de -
*Varje termin får de ett varsitt busskort som kostar 740kr.
*De får varannan månad 100kr att tanka mobilen med.
*Jag köper kläder,skor,hygienartiklar
*betalar föreningar,
*barnförsäkringar,
*spar 100kr var i månaden åt dem mer kan jag inte ge dem till sparande tyvärr.
Och likt förbannat klagar de!!!

Igår kom stortjejen och sa att hon vill ha hela sitt barnbidrag.
Jag sa men herregud ska du ha 1050kr varje månad.-Ja det har ju alla andra!!Måste säga att jag hatar de orden.De har ju alla andra!!!
Nu är alltså frågan till er alla mina kära bloggvänner och andra
Ska man ge en 15 åring hela barnbidraget?
Isånnafall ska jag väl ej betala allt det som jag gör nu eller??Självklart för barnförsäkringen?Men allt annat???
Jag tycker det är förtidigt att få ansvar för det!När hon sen ska börja gymnasiet kan hon få det.
När jag kollar runt lite vad en 15åring i genomsnitt får så ligger min Jennifer redan över snittet med sina 600 som 14åring hade tänkt att höja med 200 så det skulle bli 800kr då hon fyller 15.
??!!
Någon klok som kan ge mig ett klokt råd.
Ska jag stå fast vid det jag tänkt eller ska jag vika mig?
Ska ringa till hennes kompisars föräldrar för att få klarhet i vad som gäller.

Tänkvärda ord om pengar!!!

Allt ont har två rötter - pengar och bristen på pengar. Johan Svedjedal


Bekymmer följer en växande förmögenhet. Horatius

Brist på pengar är roten till allt ont. Georg Bernard Shaw

Den girige samlar pengar som om han skulle leva i evighet, den slösaktige sprider dem som om han stod inför döden. Aristoteles

De som har det hyggligt ställt anser att det viktigaste här i världen är kärlek. De fattiga vet att det är pengar.
Gerald Brennan

Det säkraste sättet att fördubbla sina pengar är att vika ihop sedlarna och stoppa dem i fickan. Kim Hubbard

Det är mycket som är bättre än pengar, men det skall pengar till att få det. Svenskt ordspråk

Det är skönt att ha pengar så länge man inte förlorar glädjen över allt man inte kan få för pengar. Salvador Dali

Fattas pengar fattas allt. Quintus Ennius

Man får välja här i livet mellan att tjäna pengar och att göra av med pengar, man hinner inte med båda.
Edouard Bourdet


Människorna gör falska pengar och pengarna gör falska människor. Karl Farkas

Pengar förstör nästan allt, bristen på pengar förstör resten. Hans Bendix


Pengar gör en inte lycklig, men de lugnar nerverna. Amerikanskt ordspråk


Pengar köper allt för ofta människor. Okänd


Naturligtvis gör pengar i och för sig ingen lycklig, men det kan inte hjälpas att de har en lugnande inverkan på nervsystemet. Arnold Ljungdal

Pengar blir en tjänare om man kan bruka dem rätt, men en härskare om man inte kan. Okänd

Pengar är inte allt här i världen, men de hjälper en onekligen att hålla kontakten med sina barn. Bing Crosby

Vilken tok som helst kan tjäna pengar, men det krävs en klok karl för att behålla dem. Amerikanskt ordspråk


Kommentarer
Postat av: Kattis

Vi gav den stora hela barnbidraget när hon gick i 9:an. Hon har fixat det jättebra.

Men den lilla klara det inte. Hon har aldrig pengar för hon köper upp allt direkt.Men det blir iaf billigare för oss än att vi skule köpa alla hennes grejer som hon bara "måste" ha.

Jag tror att du gör rätt, alla har ju olika situationer.

2008-06-12 @ 22:18:58
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Jennie

jag fick mitt studiebidrag när jag började 9an :) men dåf år jag betala mobilen, kläder och alla nöjen. Även busskort är inräknade i det. Dock så har inte vi det så dåligt ställt.. Så jag tycker du ska säga att du kan höja det med 200 kr o så får hon betala kläder o mobil själv! (Du tjänar på det.. och hon tror att hon tjänar på det!)

2008-06-12 @ 22:26:04
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag fick mitt studiebidrag från gymnasiet, inte innan. Vi hade det rätt dåligt ställt och jag kunde nog vara rätt jävlig, för inte fattade jag det då. Säg till henne att om hon vill ha mer pengar får hon börja jobba litegrann, då kanske hon uppskattar det mer. Min mamma satte undan 100 kr i månaden i sparande, mer hade de inte heller råd med och de pengarna var jag jäkligt glad för när jag flyttade hemifrån. Jag är glad att mamma stod på sig.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för dig! kram!

2008-06-12 @ 22:31:31
URL: http://chocolatefrog.blogg.se/
Postat av: Ann

Inte lätt det där .Jag håller med!

Vi har ju (Håkans) 2 tonåringar.Nu är Issa så stor att hon jobbar och tjänar egna pengar.Men innan så gjorde vi så att dom fick barnbidraget och fick hushålla med det i mesta möjliga mån.Ibland stack vi dit lite extra men dom fick lära sej att spara om det var något dom ville ha!Kläder m.m

Till slut började dom sommarjobba och fick då lite extra på den vägen.

Vickan som är 12 får 200 kronor i månaden att hushålla med.Men då köper vi kläderna.Men hennes pengar får gå till nöjjen.

Tobbe får 100 men han köper oftast bara någon tidning samt godis.Kläderna köper vi.

Jag tror att dom mår bra av att få lära sej att det kostar...alltså kläder och dylikt.Att dom får upp ögonen för hur dyrt det faktiskt är.

2008-06-12 @ 22:42:07
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: evans

Det där pengatjatet känner jag igen! Tonåringen tycker också att han borde få hela barnbidraget, för det får ju alla andra... No way, säger jag! Han skulle bara ödsla upp dem på en massa oväsentligheter och eftersom han inte visat att han kan ta riktigt ansvar för sina pengar, så får han inte mer än det han redan får.

2008-06-12 @ 22:59:39
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag började få mitt barnbidrag då jag började nian. Eftersom jag bodde hos min mamma på hel tid då fick min pappa betala 450 kr till mig i månaden, så jag har 1500 kr att leva för. jag betalade allt själv då, telefon, skor & kläder, rubbet! Det var knappt att jag klarade det.. Nu när jag flyttat ifrån min mamma och bor hos min pappa på heltid har jar bara studiebidraget att betala allt själv för. Och det räcker verkligen inte till alls.

2008-06-12 @ 23:09:29
URL: http://citri.blogg.se/
Postat av: Nettan

Åh, jag känner absolut igen det där.

Såg på ovan kommentarer att det var fler som fick sitt barnbidrag och det fick min äldsta också i 9:an. Men då var det också allt hon fick. Skulle hon handla sina dyra jeans hon absolut ville ha så fick hon spara. Jag köpte dom inte.

Den yngsta kommer nog inte att få sitt barnbidrag när hon blir äldre om hon inte skärper till sig för hon är tvärtemot sin syrra och låter pengarna glida mellan fingrarna och har inte fattat vad saker och ting kostar. Okay, hon är bara 10 men har absolut ingen pejling alls.



Hoppas att det ordnar till sig för jag vet hur det är att vända på slantarna. Jag går på "sjukpension" och den är inte hög kan jag tala om.



Många kramizar

2008-06-12 @ 23:22:47
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Annelie

Du gör absolut rätt.

Min äldsta fick pengar när hon behövde det, och var nöjd med det. Min yngsta får 200 kronor som hon får göra som hon vill med. Jag står för bussremsan, 75 kr comciq kompis varje månad plus helg godiset. Dessutom köper jag alla kläder. Hm...jag är förloraren märker jag.

2008-06-12 @ 23:40:18
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Malin

Risken är ju bara att de köper en massa strunt om de får för mycket pengar!Josefine är ju 16, och hon har hittills haft 500 kr som mest i månadspeng.. de pengarna har alltid varit slut förut, men sedan jag skaffade ett betalkort som jag satte in pengarna på, har hon varit sparsammare, och har alltid pengar kvar... Då ser hon att siffrorna ökar,m ,ju mer hon sparar... Nyttigt! Som sagt, from hösten kommer hon nog att på försök få ta hand om studiebidraget.....

2008-06-13 @ 00:32:15
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är ganska knepigt det där med månadspengen.

Och det är ganska typiskt det barnen säger: - att det har ju alla andra..

Kommer ihåg detta när min dotter växte upp och när hon var tonåring.

Jag tycker det verkar som om du ger dina barn lagomt med månadspeng just nu.

Och jag tycker det är bra att tonåringar succesivt får lära sig handskas med pengar.

Kram



2008-06-13 @ 05:50:00
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ann

God morgon!

2008-06-13 @ 06:06:09
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: jayne

Usch ja.. Här hemma får mina söner inga månadspengar. De får pengar lite då o då. Tjatar inte speciellt, än. De vill mest ha spel, kläder.

Min äldste,15, har pratat om barnbidraget. Vi har då pratat lite kring vad det skulle räcka till...i såfall.

Jag kan nog tycka att det ska täcka mobil, kläder, nöje... ja allt de vill och behöver. I allafall om de är 15-16 år.

Min yngste vill ha tvillingkort till boxer, så vi har sagt..ja om du sköter dammsugningen här hemma... vi har tre plan.. han gör det...och ska nu få sitt kort, 79 kr. Lite tycker jag nog att man kan göra hemma.

Men pengar ÄR svårt... barnbidraget behövs ju till hushållet också.

Men.. ja föreslå en liten höjning... Du 100 kr och pappan 100 kr mer...? Hon kan då betala sin mobil själv också.

Lycka till

2008-06-13 @ 06:38:19
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag hade månadspeng när jag var tonåring men jag har hört att det finns de idag som har barnbidraget men då ska det räcka till ALLT!!

Allt från busskort till frisör, kläder, smink, bio m.m.

Kanske ett bra sätt att lära sig hushålla....Kram Carina

2008-06-13 @ 07:28:54
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Nilla

Hej

Jag har inte råd att ge hela barnbidraget..min är 14 han får 200 kr i månaden ,jag köper laddning av mobil och kläder osv Ha det bra

2008-06-13 @ 07:42:47
URL: http://fnilla.blogg.se/
Postat av: Tina

Min äldre fick barnbidraget i 9:an det gick väl inte så bra i början..men jag tror att de lär sig att hushålla med sina pengar efter ettag och inser kostnader i allt, att det måste räcka tills nästa månad

men det är klart jag har fått påminna vad pengarna skall räcka till, och är pengarna slut så är dom.. thats it!!

// Ha det gott T

2008-06-13 @ 08:02:22
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Pernilla

När min blev 15 fick hon mer pengar i plånboken men fick ladda mobilen själv. Fick köpa det där extra, smink, modekläder, ska ut och grilla med kompisarna......ja ni vet. Sånt fick hon stå för själv. Det är viktigt för mej att de lär sig hantera pengar.

/P

2008-06-13 @ 08:02:23
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: marie

har man inte råd att ge hela barnbidraget, så har man det inte.....man kan ju inte trolla.

det där vad andra får, ska man ta med en nypa salt...alla har inte föräldrar med fet plånbok.

min son blir 14 i år, han, får ingen månadspeng ännu, de rinner som sand genom fingrarna ännu. det är olika från barn till barn.

ska han åka buss in till stan, då ger jag lite pengar, sedan får han 50:- när han klipper gräsmattan under sommaren.

om de ska ha en stor summa månadspeng, då krävs det att de hjälper till hemma (utan tjat).... tycker jag...

jag tror att det är många som har pengarproblem till tonårsbarn.

2008-06-13 @ 09:03:03
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: A

Känner igen det där med tjat om pengar... Vi har väldigt dåligt av den varan och trots att barnen vet det så vill de ändå ha och ha.... Mina grabbar på 15 och 16 har ingen fast månadspeng utan får pengar då och då. Fast utgift är 300 kronor varannan månad för datorspel och det betalar vi. Men när de börjar gymnasiet ska de få hela studiebidraget för det fick dottern och då ska de betala i stort sett det mesta själv såsom kläder mm. Busskort får de av kommunen då de bor för långt från skolan så det är ju positivt =)

Man ska aldrig lyssna på snacket om att " alla andra får". Jag tycker att man som vuxen måste visa var man står i frågan och att man måste utgå från sina egna förutsättningar.

2008-06-13 @ 09:58:10
URL: http://amittilivet.blogg.se/
Postat av: My

Hos oss har det redan börjat, småsummor hit och dit utöver månadspengen, det ska va till bio och gud vet allt...vi försöker hålla emot och de betalar t ex halva bion osv men visst är det svårt. 600 kr för en 15-åring tycker jag låter mycket, och då behöver hon inte köpa sina kläder?? Nej det är mycket pengar redan nu tycker jag absolut.

2008-06-13 @ 12:59:07
URL: http://myilivet.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Fy bubblan...det är verkligen inte lätt att vara förälder till tonåringar.Min minsta fyllde tjugo för ett tag sedan och det kändes skönt att lämna tonårsstadiet...nu får hon vara vuxen.

Jag tycker i alla fall att du gör rätt som håller fast vid vad du tycker....eller låt henne räkna på vad det skulle innebära att köpa kläder och mobiltelefonen själv...e hon smart så inser hon att det är bra som det är.

Mina barn fick sitt bidrag först när dom började gymnasiet.

Kram på dig

Margaretha

2008-06-13 @ 15:23:19
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Nickan

Detta är ett evigt problem. Jag har en äldre son som när han var 15 fick både underhåll och barnbidrag. Då höll jag med mat och försäkringar och sånt. Kläder och mobil och sånt fick han sköta själv. han har filmat och grejjat i många år, väldigt kostsamt! Nu fotar han också. Jag var å andra sidan sambo då så då var det lättare. Man måste göra vad man känner blir rätt just för din familj.

2008-06-13 @ 16:00:16
URL: http://opelnickan.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja du det verkar inte helt lätt...Jag måste nog erkänna att jag aldrig har de problemen med mina barn/tonåringar...helt ärligt...Äldste killen nu 17 år fick sitt barnbidrag när han började på gymnasiet, o han betalar allt (förutom försäkringar o till sitt körkort, vilket vi betalar), men kläder, nöjen, semesterplaner mm...sen är han ganska sparsam av sig. Mellankillen börjar gymnasiet i höst o då får han ju ha sitt barnbidrag (måste ju vara rättvist..). Dottern som är 13 får 230 kr i månadspeng...det är allt, men då köper ju vi såklart kläder o skor, men är det något hon vill ha men som jag tycker är onödigt (typ en tröja som hon egentligen inte behöver) får hon köpa den själv. Mobilen får de tanka själva (händer att vi kan tanka den åt dem i mellanåt)...Jag tror mina barn är ovanligt penningointresserade (om jag jämför med andra vänners barn), o de vet att det inte lönar sig att tjata ( o det har killarna aldrig gjort, sagt att jag vill ha det för det har alla andra.., men dottern kan tjata ibland)...Jag tycker dina barn verkar ha en hel del pengar att röra sig med, o du är ju ensamstående, jag tycker du gott kan visa dem hur mycket du tjänar o hur stora utgifter ni har, då lär de sig att allt kostar mer än de tror...Hoppas det löser sig, kram

2008-06-13 @ 16:52:06
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Åsa.S

Jättesvårt det där med månadspeng/studiebidrag... samt hur myckt det skall räcka till...



Svar: Vi skall åka till Kroatien i juli och till Turkiet i September... läääängtar!

2008-06-13 @ 17:17:41
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller på dig...om dom ska ha hela får dom ta ansvar för att det ska räcka till allt... vilket dom oftast inte kan. Näpp stå på dig.

2008-06-13 @ 18:44:18
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: soffies

Tusen tack för alla era svar och att ni dela med er av era erfarenheter.

Ja jag vet inte än hur jag kommer göra jag har ett par månader kvar hon fyller 15 i sep:O)

Tusen tack!!!!

2008-06-13 @ 19:21:54
Postat av: Linda

mitt barn får hela sitt barnbidrag, och det funkar bra. Hon får dock betala allt själv, men jag slipper allt tjat. Jag tycker att du ska låta din dotter Jennifer få HELA sitt barnbidrag !!!

ha en bra kväll

2008-06-14 @ 11:25:54
Postat av: Ylva

Min son får hela sitt barnbidrag, han fick det när han fyllde 15 år.

För honom funkar det bra han betalar allt själv och han är ansvarig för det. Själv fick jag det också när jag fyllde 15 år.

2008-06-14 @ 11:27:15
Postat av: lisa

min mamma är ensamstående till 3 barn inklusive mig och vi har alla fått hela våra barnbidrag när vi fyllt 14 år. Då har vi fått betala kläder, skor, mobil, nöjen, presenter. Ja, i princip allt utom busskort, klippning och fotbollskläder.

Om man har möjlighet att rent ekonomiskt ge sina barn hela barnbidraget, vilket inte kan vara så svårt(?) eftersom min mamma klarade det och vi har alltid setts som en fattigare familj, så tycker jag att man ska göra det. De flesta barn växer med att de får ta hand om sina egna pengar. Dessutom slipper man tjat om allt de vill ha :)

2008-06-14 @ 17:13:22
URL: http://fredagskaka.blogspot.com
Postat av: Riktiga Ylva...! :D

Jo, mina barn har fått det när de blivit 15 (den månaden...!) men så har det även varit lite särskilt med dem då de startat skolan ett år tidigare så de slutat 9 :an som 15- åringar. Huvudsaken tycker jag att man kommunicerar med barnen. hela barnbidraget = Helt ansvar för kläder, nöjen och telefon. Hjälper till om det är särskilda saker de behöver. tills dess har de haft ca 400:-/månad. Frihet under ansvar...!

Kul att läsa dina bloggar...:D

Ha det gott.. Ska krama tösen din godnatt i kväll...!

Ylva

2008-06-15 @ 23:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0