Konfirmation

Imorgon ska min stora dotter konfirmeras.
Vi ska till Karlstads Domkyrka på konfirmationshögtid och det ska bli intressant att se och höra vad de har gjort i kyrkan alla helger i över ett halvår.
Min goa Malin har bakat 2 olika kakor ,så det ska vi bjuda på efteråt.
Min kära syster med familj kommer hit och det är alltid så skoj att träffas!


Vad är konfirmation?
Ordet konfirmation kommer av det latinska ordet "confirmatio" som bland annat betyder att bekräfta och att stärka. Det är samma ord som kommer tillbaka i engelskans "confirm", som betyder att ge stöd åt, att godkänna. På svenska används ordet konfirmation både om den förberedande undervisningen och den gudstjänst som avslutar konfirmandtiden.

Konfirmationen är ett erbjudande till alla som är nyfikna på vad den kristna tron är och står för. Under konfirmandtiden får du genom diskussioner, samtal, gudstjänster och andra aktiviteter möjlighet att fundera över vem du själv är och vad du tror. Det handlar om trosfrågor, till exempel om vem Jesus är och vad det står i Bibeln, men det handlar också om grundläggande mänskliga frågor om samlevnad och olika etiska problem som alla människor ställs inför därför att ingen lever sitt liv ensam.

Konfirmandtiden avslutas med en konfirmationsgudstjänst.  www.http://www.svenskakyrkan.se/tro_och_liv/konfirmation/02_vad_ar_konfirmationen.htm

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨¨
Jag önskar er alla en trevlig Pingst.

Varför firas Pingst?

Pingst kommer från grekiskans pentekoste som betyder den femtionde. I början var pingsten en gammal judisk skördehögtid som man firade femtio dagar efter påsk. Senare firade man det till minne av hur Gud gav sitt folk de tio buden på Sinai berg.
Pingsten var en av de stora helger då judar vallfärdade till Jerusalem.

Pingsten är en kristen högtid som firar att den helige Ande blev utgjuten över apostlarna i Jerusalem (Apg.2:1-13, 37-39).
 Det var första gången som tungotalet visade sig (ett tecken på uppfyllelse av Helig Ande) och på den dagen döptes över 2000 människor i Jesu namn till syndernas förlåtelse. Den kristna kyrkan anses ha fått sin begynnelse i och med pingstdagen. Pingstdagen infaller 10 dagar efter Kristi himmelsfärds dag
.

Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet pentekoste, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk. Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning.

Precis som vid påsk firas även en judisk högtid samtidigt. Den judiska högtiden Shavuot firar minnet av att Gud gav judarna de tio budorden på Sinai berg. Källa  http://sv.wikipedia.org/wiki/Pingst 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
image615

Jag avslutar med en bild från Jervis Bay i Australien där vi badade och hade det skönt.


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Själv har jag aldrig konfirmerats, men min dotter gjorde det och konfirmerades tillsammans med sin bästa kompis i Dalarna, och det var riktigt vackert.
Trevligt med informationen om Konfirmation och Pingst.
I mitt nya inlägg har jag berättat om minnen från min uppväxt om Pingsten i den frikyrka min familj tillhörde.
Vilken så underbar bild du har här från Australien.
Ha en fortsatt fin Pingsthelg.
Stor Kram

2008-05-09 @ 23:11:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: ejmis

Pajer var till och med godare än vad den ser ut! Rabarberna är sååå goda nu =)

2008-05-09 @ 23:14:02
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Helena

En stor tjej nu. Då har du lite att stå i nu då.
Mycket som ska fixas till gästerna.
Ha det gott.

2008-05-09 @ 23:14:05
URL: http://solgudinna.blogg.se
Postat av: Ragnvi

Önskar din dotter lycka till imorgon! Så vuxna dom blir på en gång, barnen....minns min egen konfirmation ju!
Hoppas solen lyser på er i morgon!

Ragnvi

2008-05-09 @ 23:26:08
URL: http://Rankans.blogg.se
Postat av: Nettan

Ha en jättetrevlig konfirmation imorgon !
Hoppas ni inte får det för varmt !
Själv ska jag vara nere på vår hundklubb och stå i serveringen och hoppas att jag får gå ut lite då och då i solen !

Kram

2008-05-09 @ 23:33:35
URL: http://hasselby.blogg.se
Postat av: Anonym

Lycka till på komfirmationen...och all information som du skrivit tackar jag för...kramiz

2008-05-09 @ 23:40:10
Postat av: Mia

Tänk vad tiden går...först är dom så små sen helt plötsligt nästan vuxna...*suck*
Det blir fullt upp i helgen för dig förstår jag men så kul!!

2008-05-10 @ 06:21:45
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: maria

Ha en trevlig Pingstafton och en fin konfirmation!
Tur med vädret har ni i alla fall!!!
kram....

2008-05-10 @ 08:32:43
Postat av: marie

vad spännande.....nästa år ska min son, till kyrkan...
om han nu vill, nu säger han att han inte ska konfirmera sej.
vi kanske får ta en pensel, och leka bin, själva.
så vi får äpplen till hösten....

trevlig dag med festligheten

2008-05-10 @ 08:51:37
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se
Postat av: mammakero

Jag önskar dej en underbar Pingst! Lycka till konfirmationen!!

2008-05-10 @ 09:38:12
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Nickan

Hej! Läste på Plogflickans kommentarer att du aldrig for norröver. Det kan jag rekomendera dig att göra! Tänk dig våra ljusa nätter! Efter kusten finns det oerhört vackra platser, tex vid Höga kusten och Umeå och Pite Havsbad. Inlandet har sin tjusning många smultronställen. Sveriges längsta korallgrotta ligger i Jämtland. 25 mil till Trondheim från Östersund och havet på den sidan . Prova gärna en sväng uppöver!//Annika

2008-05-10 @ 11:50:49
URL: http://opelnickan.blogg.se
Postat av: majsan67

åh man får en tår i ögat när man plötsligt inser hur stora dom blivit. Konfirmation det är stort, min grabb konfirmerades förra året trots att han inte alls tänkt sig det från början ;) Undrar om lillbrorsan kommer att göra det... troligtvis inte ;)

Vilken underbart fin header du har, blev riktigt avis på den faktiskt ;)
Lycka nu till på konfirmationen ;)

2008-05-10 @ 13:39:06
URL: http://majsan67.blogg.se
Postat av: malin

Nej, det var min dotter osm röntgade sin handled. Hon fick en boll på för ett år sedan som gjorde att ena benet gick av! Mysigt med konfirmation! Vilket toppenväder ni får också! Ha en bra dag

2008-05-10 @ 13:57:27
Postat av: Marie

Jag hoppas att ni fick en jättefin dag. Min äldsta dotter är konfirmerad och jag tyckte att det var jättetrevligt att gå på konfirmationen. Efteråt träffades vi och fikade, det var minst lika trevligt! Ha en fin fortsättning på pingsthelgen!

2008-05-10 @ 22:06:46
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Pialotta

Minns min dotters komfis.. det var länge sedan. först skulle hon inte komfas så jag fick ringa och fixa det där så hon kom med. Vita jeans och tröja.. hon var den ende som hade byxor, men det var ju kåpor över.. Ha de fint och ta vara på tiden..
Kram

2008-05-10 @ 22:46:50
URL: http://caffepaus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0