Boktips


Jag har läst den här boken Till himlen och tillbaka av Eben Alexander.
Det här var en läsupplevelse, Kan verkligen rekomendera den här boken!
jag har alltid varit en skeptiker då det gäller sånna här saker som nära döden upplevelser, andar och andra övernaturliga saker.
jag är en sån människa som vill ha bevis för saker!
det är ett svårt ämne att ta in då man inte kan få några konkreta bevis tycker jag.
Exakt samma sak har alltid Ebon själv sagt, ändå har han i många år jobbat som en framgångsrik neurokirurg men det kanske är då man mest tvivlar då man har kunskaper om hur hjärnan fungerar!
 
Nära döden-upplevelser är inte ovanliga och väl belagda. Många människor som befunnit sig i dödens väntrum har kunnat berätta om hur de förts genom en tunnel av ljus till något som de sedan inte sällan beskriver som himlen där redan avlidna släktingar eller till och med Jesus väntar på dem.

Att upplevelserna verkligen äger rum kan knappast ifrågasättas utan det är tolkningen av dem som ger utrymme för diskussion. Är detta något som normalt äger rum i den mänskliga hjärnan när denna utsätts för syrebrist eller någon form av kraftig stress eller är det ett bevis för att vi människor faktiskt överlever döden?Eben Alexander skriver att han definitivt stod för syrebristspåret innan han själv råkade ut för sin upplevelse.(från DN)

Doktor Alexander berättar i Newsweek och i den kommande boken, som har titeln "Proof of heaven", hur han hamnade i koma i samband med en mycket svår hjärnhinneinflammation. Han gjorde det efter att ha vaknat tidigt den 10 november 2008 med kraftig värk i ryggen. Han fördes till det sjukhus han själv arbetade på, Lynchburg General Hospital i Virginia, där han snart föll i en djup koma.

I artikeln beskriver han hur stora delar av hans hjärna var utslagna och att "enligt vår nuvarande kunskap av hjärnan och hur den fungerar så fanns det inte den minsta möjlighet att jag skulle ha kunnat uppleva ens den minsta stund av medvetande under de dagar som jag befann mig i koma

Om boken !

En dag i november 2008 drabbades Alexander av en sällsynt bakteriell hjärnhinneinflammation - den del av hjärnan som kontrollerar tankar och känslor, och alltså gör oss mänskliga, slutade helt att fungera. I sju dagar låg han i koma. När läkarna insåg att allt hopp var ute och bestämde sig för att upphöra med den livsuppehållande behandlingen så öppnade han plötsligt ögonen. Han var tillbaka.
Det var ett medicinskt mirakel. Men miraklet var egentligen ett annat, för medan hans kropp befann sig i koma reste Alexander bortom vår verklighet och nådde platser som är utom räckhåll för oss levande. Han befann sig i livet efter döden.
I den här fascinerande berättelsen delar Alexander med sig av sina erfarenheter och förklarar varför hjärnan inte kan ha fabricerat hans resa. Följ med in i den andliga världen och ta del av det som händer med oss efter döden! (adlibris)


 

 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

J

2014-02-19 @ 07:10:33
Postat av: Anonym

sv: skönt att höra att det finns fler som delar min åsikt! :) Ja idag känns de tbättre och jag kom faktiskt iväg till träningen igår :P Jag önskar jag hade ro till att läsa böcker men jag har verkligen inte det :P

2014-02-19 @ 09:50:46
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se
Postat av: ansepanse

jag har själv haft nära-döden-upplevelser, så jo, jag tror ju på dem förstås
kramar

2014-02-19 @ 11:46:06
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: ansepanse

jag skriver igen eftersom jag inte vet vad som hände med kommentaren
jag har själv haft nära-döden-upplevelser, så jo, jag tror förstås på dem
kramar

2014-02-19 @ 11:47:14
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag kommer osökt att tänka på en grej som jag hörde på radion för typ hundra år sen. Det var ett program där folk fick ringa in och ge sina bästa tips mot bakfylla. En kille ringde in följande tips:

"Det bästa är att åka hem till svärmor. Då får man en "nära-döden-upplevelse" och blir pigg och kry på en endaste gång"
:-D

2014-02-19 @ 11:50:12
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: alice

sv: Det var det också! :D

2014-02-19 @ 15:23:24
URL: http://alix.vionno.se
Postat av: Pernilla

Jag tror och jag tror på spöken. Här spökar ju min vän U-B. Hon lovade att hälsa på och det gör hon. Tv:n går på och av som den vill fläktlampan funkar plötsligt inte. Lagom vi ska byta lampa, funkar den igen. Fläkten slår på av sig själv. Nu sist gick kaffebryggare sönder. Stendöd men lampan lyste. Glömde att den var trasig och laddade den av gammal vana och ja, den funkar igen. Haha! Hon knackar på fönstret till trimmet också. Men jag vet ju att det inte är något farligt så jag är kolugn.
/P

2014-02-19 @ 19:33:00
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Znogge

Jag brukar vara skeptisk minst sagt men samtidigt så finns det saker som inte går att förklara. Skulle nog kunna tänka mig att läsa denna...

Kram

2014-02-19 @ 20:03:03
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: mammakero

Jag däremot är säker på ett liv efter döden. Är säker på att andar finns, nu kanske jag inte tror på allt jag hör, men jag tror det finns. Det för att jag varit med om så speciella tillfällen som inte går att bortförklaras....

2014-02-19 @ 22:47:38
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Susanne P

Det lät som om det kunde bli en bra film.(som du vet så gillar jag mer att se på film än läsa böcker) ;)

Kram

2014-02-19 @ 22:52:21
URL: http://www.susannep.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0