Mitt jobb


Jag jobbar som ni vet som lärare och jag älskar verkligen mitt jobb.
Jag har fått chansen att ha min klass sen förskoleklassen så nu i 2an känner vi varandra väl.Det är en glädje att se ett barn som lär sig att läsa och skriva, det är en glädje att lära barnen matematikens värld.Vi skrattar och har roligt tillsammans.
Jag tror att för att skapa arbetslust så gäller det att ha kul.Glädje skapar en bra stämning i klassrummet och även en nyfikenhet, nyfikenhet leder till att ett barn vill lära sig mer.. Ser barnen att jag har kul som lärare då jag undervisar så skapar det en trygghet hos barnen som också får roligt i sitt lärande..
 
Men en sak som skuggar mitt yrke är allt annat som jag ska göra, min planeringstid krymper för varje år för det är så mycket annat som tar min tid.Det är massa möten jämt känns det som.
 Just nu ska alla som undervisar i  matte i Sverige lära sig mer i ämnet så vi går ett mattelyft. Det här innebär att av min planeringstid så har det försvunnit 2 timmar i veckan av planeringstiden i skolan .+ allt som ska förberedas hemma. Nu är det en mycket bra kurs då vi träffar andra lärare men till vilket pris är det?Blir min undervisning bättre?
 
Sen är det alla andra möten man ska gå på , det är APT, klasskonferenser och mycket annat. Jag önskar att jag hade mer tid på dygnets alla timmar.
Nu har jag precis avslutat barnens  utvecklingssamtal där vi har kollat av de mål som vi satte upp våras och  dessa har utvärderas och så får eleverna ett nytt mål.Det är verkligen roligt att träffa alla barn med sina föräldrar att se stoltheten i deras ögon då de berättar och visar allt vi har gjort.
 
Många tycker lärarna har det så himla  bra med alla lov men ni ska veta att en bra lärare har alltid en fot i jobbet man tänker på sitt jobb jämt och på sina "ungar" även då man är ledig.
 
Så ni som klagar på lärare gör inte det innan ni vet hur mycket tid vi lägger ner på vårt jobb.
Ok nu tycker ni kanske att jag klagar och det gör jag för vi läöare måste få ha kvar vår planeringstid så vår undervisningstid blir bra för våra elever. Om man ska gå massa lyft så ta det på studiedagar då skolan är stängd och låt oss ha kvar vår planeringstid.
Nä nog gnällt nu trots detta så älskar jag mitt jobb ja iallafall att vara lärare :)
Hur har ni det på ert jobb ? Vad jobbar du med?
 

Kommentarer
Postat av: Linda / CandyGirl

ja det är ju samma hos oss... vi har ju inte lika mycket planeringstid som er... vi har ju inte uppnående mål utan bara strävansmål. Men likväl ska det skrivas planeringar, vad vi vill, hur och varför... och för att göra allt vi gör behövs det tid... man tar inte bara 30 ungar på en 2 km promenad för att springa ett Bamselopp tillexempel.. det krävs endel planering, bokningar, förberedelser, nummerlappar, dryck, tilltugg, kameror... och så själva promenaden...
Och så är det ju om allt - ska vi lära dom spopsortera, måla, sjunga, ramsa, träna gympa, you name it... det görs inte utan att man har noggrant planerat VAD man ska göra, VARFÖR, och HUR och dessutom ska man ha i åtanke VAD som kan gå fel, VARFÖR och hur vi ska kunna möta även dom som inte "Hunnit lika långt"... och vår tid kortas också, hela tiden...

2014-10-13 @ 22:00:25
URL: http://www.candygirl.nu/
Postat av: Bosse Lidén

Du har så rätt i ditt inlägg. Jag känner igen precis allt. Så är det att jobba som lärare idag. Du klagar inte. Du är bara rädd för att allt annat stjäl viktig tid för barnen. Bamsekram Bosse

2014-10-14 @ 09:06:08
URL: http://bosseliden.wordpress.com
Postat av: Lotta

I alla yrken så pratas det om alla dessa möten som man ska närvara på. Bra kan man tycka men precis som du beskriver så har man snart inte tid att göra det man ska. Vi som jobbar natten ska utöver vår arbetstid infinna oss på möten på dagtid och dessa tider är då vår lediga tid. Ibland kan ett möte vara i 45 min men att ta sig dig och med andra förberedelser så slutar det på tre timmar och den tiden får vi inte betald för.
Vet inte hur man ska komma till rätta med alla dessa möten som trotts allt är viktiga många gånger för att få en helhet och lite uppgradering :-)
Bra och tänkvärt!

Kram

2014-10-14 @ 12:09:22
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Susan

Jag klagar inte på lärare men det finns skillnad på lärare och lärare. Vissa engagerar sig mer och vissa mindre. NU när Eliott går i 2:an är jag nöjd...han har redan haft två byte utav lärare och är nu på den 3:e. Denna 3:e har lyft Eliott (och klassen) till en helt ny nivå. Nu hoppas jag att denna läraren stannar för fler byte blir förvirrat för alla elever och föräldrar.

Kramar

2014-10-14 @ 14:36:45
URL: http://susan.itelit.com
Postat av: Susan

Jag klagar inte på lärare men det finns skillnad på lärare och lärare. Vissa engagerar sig mer och vissa mindre. NU när Eliott går i 2:an är jag nöjd...han har redan haft två byte utav lärare och är nu på den 3:e. Denna 3:e har lyft Eliott (och klassen) till en helt ny nivå. Nu hoppas jag att denna läraren stannar för fler byte blir förvirrat för alla elever och föräldrar.

Kramar

2014-10-14 @ 14:36:59
URL: http://susan.itelit.com
Postat av: Pernilla

Nej, jag har aldrig klagat på lärare. En gång i tiden, 100 år sen, jobbade jag som lärarassistent, så jag vet. Mer man brinner för yrket mer tid och ork vill man lägga på det. Men det går ju inte att ta sin egen fria tid....akta dej för det!
Men den glada läraren som har roligt är också den som oftast är bäst. Det är i alla fall min erfarenhet.
/P

2014-10-14 @ 15:53:38
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: mammakero

Att man gillar sitt jobb betyder ju inte att man gillar ALLT! Det finns alltid speciella saker eller arrangemang som inte är så bra som oxå säkert kan ändras till något bättre om de var förhandlingsbara. Nu vet jag att allt inte är förhandlingsbart, vilket faktiskt egentligen bara gör en dålig sak värre...!

2014-10-14 @ 17:57:37
URL: http://mammakero.blogg.se
Postat av: Znogge

Jag är också lärare och känner igen mig i det som du skriver. Det administrativa arbetet ökar i rasande fart och lektionsarbetet tenderar till att komma i andra hand. I dag hade jag aldrig valt yrket även om jag egentligen stortrivs. Unga drar också öronen åt sig och jag förstår dem mer än väl. Tyvärr. För vem vill läsa lika länge som andra, få mycket mindre betalt och sedan ha en allt annat än bra arbetssituation. Sund för arbetet med eleverna är toppen!

2014-10-15 @ 06:34:45
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: TantGlad

Visst får man gnälla lite och jag förstår att ni har fullt upp. Ni bär med er jobbet hem.
Nu ska du ha en fin fortsatt vecka, och roligt du trivs med ditt jobb.
Kramkram.

2014-10-15 @ 13:27:23
URL: http://tantglad.bloggo.nu
Postat av: Inga M

Jag har jobbat med olika lärarjobb under mitt snart avslutade yrkesliv. Håller med om att man tillskapat många tidstjuvar i skolan, som tar tid från det riktiga jobbet att undervisa och planera undervisning. När jag började jobba på 70-talet fanns tidsmässigt utrymme för att vara rejält uppfinningsrik och hitta nya vägar att nå målen, men nu är det mer att försöka hålla näsan över vattenytan. Jag har verkligen älskat mitt jobb, men erkänner också att jag inte skulle ha valt det idag om jag hade vetat hur slitigt det skulle bli.
Ha en bra dag!

2014-10-16 @ 07:28:27
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0