div id="wrapper">

Felix

Min kompis Malin har nu blivit mamma för första gången.
Tisdagen den 25 föddes han en Felix på ca.3800G. 54cm lång.
Jag va där på torsdagen och snosade på han.Å vilken ljuvlig unge.Han fick lite kläder av mej.
Den här lilla busungen vägrade lägga sig ner i magen med huvet neråt så han fick se världen genom magen istället för den naturliga vägen.
Men men nu är Malins långa väntan över och Nellie har fått en ny kompis!!!!

2007-09-30 @ 18:50:07 Permalink Vänner Släkt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Systerdotter

Min systerdotter fyllde 4år i fredags.image140
Kan inte fatta att mosters lilla tjej har blivit så stor.Hon fick bokmärken många olika och ett album till det.Hon fick även boken Hitta Nemo.
Nu har jag inte pratat med henne själv så jag vet inte vad hon tyckte om dem.
Men jag hoppas att hon tyckte om mina presenter.
2007-09-30 @ 18:45:41 Permalink Vänner Släkt Kommentarer (1) Trackbacks ()

Bali 1990-01-20~~01-31

Jag och min kusin Caroline startade vår resa som skulle pågå i 3mån.från Arlanda Stockholm.Vårt huvudmål för resan var Australien men vi ville se Bali i Indonesien först.
Vårt flyg gick 9.20 från Arlanda -Frankfurt(Tyskland)11,25
Sen klev vi på ett stort tvåvåningsplan kl 13.00
Vi mellanlandade i Abudabhi som ligger i Förenta Arabemiraten.Här var det billigt med electronicproducter så jag köpte nya hörlurar till min freestyle.
Därefter flög vi till Singapore sen Jakarta och sist landade vi i Denpasar på Bali.Då va klockan18.00 den 21 Januari.
När vi klev av planet slog värmen och alla härliga dofter emot oss.Det spöregnade som snabbt gick över.
En sak som alltid hände när det regnade var att det blev översvämning.Det var vatten överallt.Verkade inte ha nåt fungerande sätt som gjorde att vattnet rann undan.Sen när det slutade regna torkade allt upp jättefort.

Vi tog en taxi till Kuta Beach-Kuta Village Inn.Ett litet mysigt Backpackers med pool och frukost ingick här.För en billig peng.Vi fick även färskpressad juice av alla olika exotiska frukter man kan tänka sig.Vi betalade ca 40 kr/natt.
När vi besökte Bali 1990 hade inte den Scandinaviska ruchen börjat än.Det var mest Backpackersfolk här.Australiensarna hade Bali som chartermål. När vi var här var ännu inte Bali så himla turistat.Kändes skönt för när jag läser om Bali nu verkar det ha blivit så exploaterat.

Kuta Beach som sträcker sig längs Kuta-Legian-Seminyak är en av världens mest legendariska surfingstränder. Dessutom är solnedgången på Kuta Beach världsberömd! Vågorna är ibland lite högre än på andra ställen på Bali, dessutom är stranden magnifik

Bali är en av Indonesiens 27 provinser. Invånare: tre miljoner. Stort: som två Gotland. Religion: 95 procent är hinduer (resten muslimer, buddister och kristna). Antal turister per år: cirka två miljoner. Huvudstad: Denpasar
Valuta:1 000 indonesiska ruphia = knappt 1 krona  image136

Vi badade varje dag mest gick vi till stranden i Kuta där var det så nära paradiset man kan komma.Indiska Oceanen bjöd på underbart vatten och varmt och härligt hade vi hela tiden. Vattentemperaturen låg mellan 27-29grader varje dag.
.På Bali råder tropiskt klimat med hög luftfuktighet. Regnskurar förekommer året om. December till mars är det regnperiod men det innebär inte att det regnar hela tiden utan det kan vara soligt i dagar innan det kommer en skur.När väl den skuren kommer så går det över jättesnabbt.När vi var där i januari hade vi runt 27 -35 grader. Luftfuktigheten är extremt hög under regnperioden och det gör att man tycker att det är mycket varmt.

Vattnet är varmt, 26-28 grader hela året. image131

Det som var så häftigt med Bali var att religonen skiljer sig från övriga Indonesien.
Bali är som ett eget lilleputtland mitt i den stora jätten Indonesien. Trots att resten av Indonesien är muslimskt är Bali till 95% Balinesiska hinduer. Som turist möter du hinduismen överallt i det dagliga livet på Bali: offergåvorna på trottoaren, ceremonierna på stränderna och i ritualerna i templen.
Offergåvorna kunde se ut så här.

Det vackraste och mäktigaste jag sett i hela mitt liv var de otroliga risterasserna.Vi åkte upp i norra delen av Bali där vi kunde beskåda både aktiva risodlingar och nedlagda risterasser.

En av våra utflykter gick till Monkey Forest.Och guu va apor där fanns.En apa snodde min plånbok där jag hade visakort och pengar.Jag och Caroline hade vårt första gräl.Kan säga att hon gapskrattade.Tillslut fick jag tillbaka plånboken med allt innehåll.(fick betala en vakt för det)
Fick senare reda på att dessa apor är tränade att stjäla.Jag var sur och vägrade att gå in i själva skogen.Hade fått nog av dessa äckliga apor denna dagen.

En dag åkte vi till en by Ubud. Den ligger uppe i bergen och man brukar säga att det är det kulturella centrumet av Bali.Här vimlar det av konst och träskulpturer.Här såg vi Balineser som gjorde hela träskulpturer ur ett enda trästycke.
Ett av Balis största tempel finns här.image137

När vi åkte runt med nån lokal guide uppe i bergen stötte vi ofta på kvinnor som bar sina offergåvor på huvudet.Helt otroligt att ha sån balans.

Vi var uppe till vulkanen MT Batur.Den är fortfarande aktiv.
jag måste säga att det kändes mäktigt att veta att när som helst kan Vulkanen få ett utbrott.
Här åt vi supergodmat på en resturang med utsikt över Vulkanen MT Batur.Senaste utbrottet var 1999 och man kunde se stelnad lava.Helt fantastiska vyer fick vi se härifrån.

Det mest fotograferade och besökta templet på Bali heter Tanah Lot.

Det ligger helt underbart vid vattnet kallas även för vattentemplet.Vi åkte hit en dag och fick då chansen att gå in i ett hem där en familj bodde.Helt underbara människor bor det här på Bali.
När vi var på Bali och Kuta Beach så gick det inga charterresor hit så man kunde slippa svenskar.
En sak var livsfarlig inne i Kuta.Om man va ute på nån pub på nätterna och skulle hem var det ofta strömavbrott och även när det inte var strömavbrott så var gatubelysningen begränsad.Det fanns stora hål i trottoarerna så det gällde att kolla vart man satte fötterna!Vi fick höra att det hade ramlat ner folk som va ute å strosade på nätterna och många hade blivit skadade.

Den 31/1 var resan på Bali slut.
Vi klev på planet kl.23.55 på natten.Knepig tid att starta ett flygplan och åkte till Australien/Melbourne
2007-09-26 @ 20:25:08 Permalink Resor jag gjort Kommentarer (1) Trackbacks ()

Förkylning

USCH och blä!
Tänk vad däckad man blir av feber och snuva.Men jag har haft sån där snuva så det känns som om man sätter på en kran.Kan inte fatta vart allt snor kommer från.
Men nu känner jag mig lite piggare så imorrn ska jag jobba igen.
Min lilla Nellie har fått hosta istället fast ingen snuva.Så det blir väl ännu en hostnatt kan jag tänka mig.image129
2007-09-26 @ 18:38:37 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

brrr

igår var det frost ute -3grader kl.7,30 på morgonen.
USCH vill inte...Jag tycker det är alldeles för tidigt med minusgrader.
Jag fick skrapa rutorna och det är ingen hit när man fryser om fingrarna för vantarna hade jag givetvis inte tagit med mig några.
Men sen på em.när vi kom hem från jobbet var det soligt igen.
Japp tänkte jag och planerade en cykeltur till stan med mina barn.
Men vad skådar mitt öga när vi kommer ner efter en timme.Jo då spöregnar det.Icke att jag tar en cykeltur då.
Men vi tog bilen till stan å köpte nya Gympadojjor till min son.
Ett par snygga innefotbollsskor fick det bli.ADIDAS!

2007-09-20 @ 20:48:08 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

London

1989-10 (va där (2resan)+3dagar) , 1999-01-27~~02-02, 2003-10-19~~10-25

Min första resa till London gjorde jag med Pär.Vi åkte båt dit som tog 23timmar i vardera riktning.
Vi bodde på ett hotell I Bayswater och det var en perfekt utgångspunkt för vår Londonvistelse.
Mitt allra första minne när jag tänker på den resan är att vi såg så mycket vi bara kunde,Trötta fötter!.
Shoppinggatan Oxford Street, nöjeskvarteret Soho och de klassiska sevärdheterna Houses of Parliament,
WestministerAbbey ochBig Ben,Treefalgar Squere,
Tower mer Tower Bridge:

Buckingham Palace och  Kensington garden som övergår i  Hyde Park, Green park där vi faktiskt stötte på Pelikaner. Det här med parker i en storstad är helt otroligt.Det är som att komma till paradiset.Alla ljud och dofter blir helt andra mot den annars så tunga avgasluften,ja parkerna är verkligen en oas mitt i den pulserande storstaden.
Marknaderna i Camden och på Portobello Road.
Vi var på Hard Rock cafe och åt den största hamburgare vi sett.Mätta och nöjda blev vi.
Jag skulle absolut se Saint Pauls Catedral men besviken blev jag då man ej fick gå in för de höll på med nåt.
När kvällarna kom och vi var tillbaka på hotellet va vi helt slut så nåt nöjesliv orkade vi aldrig med.
Men vi såg väl allt som man som turist ska göra och jag blev förälskad i staden London ;=)
Att ta Tunnelbana var det allra smidigaste och enklaste sättet att ta sig fram i den här myllrande storstaden.

Vi var på Madame Tussauds vaxkabinett och det var en upplevelse att se alla kändisar tyvärr var de inte så bra på att prata..Här finns vaxdockor så naturtrogna att det är svårt att tro att de inte är levande.
Ute i foajen stod en punktjej helcool va hon men när vi kom ut från själva turen så stod hon kvar.Herregud det var ju en docka det med.Nya kända personer läggs till hela tiden och idag har man mer än 400 dockor som man kan titta på. Jag hade turen att få träffa Crocodile Dundee och Tina Turner.
Vi hann även med en tur i Skräckkammaren och fy vad läskigt det va.

Januari-99 hälsade jag på hos min kompis Ebba och hennes man James.Jag bodde hos dem och fick känna på hur det är att bo Engelskt.
När jag åkte dit i Januari-99 åkte jag från Sverige där vi hade -15grader och kom fram till London där det var vår.Ca12-15grader.Krokus,påskliljor och massor av andra blommor stod i blom.
Den här gången levde jag ett engelskt publiv.Många Half Pintar blev det.
Ebba och James var med i en Roddförening och jag va med dem efter träningen på deras favoritpub Pub The Dove.
Här lärdeEbba mig att förstå sig på Ale.("Ale" är ett samlingsnamn för överjästa öler, och det finns förstås många olika sorters ale, bland annat stout och porter. Ändå brukar man i folkmun göra en skillnad mellan exempelvis ale och stout.)

Ebba tog med mig på födelsedagsfest hos en vänninna som avslutades på en restaurang.Jättekul!!

Jag hade bestämt mig innan att jag skulle ta med mig Ebba och äta på Planet Hollywood en riktig så kallad " turist fälla " som bland annat ägs av Stallone, Swartzenegger och Willis (Bruce i förnamn)
 Denna hamburger restaurang är likt Hard Rock Café  och är fyllt av minnes saker på väggarna.
Här finns inte musikprylar utan prylar från filmens underbara värld.Jag såg Jasons ansiktsmask som man har sett i Fredagen den trettonde filmerna, miniatyrer från James Bond filmerna och naturligtvis flera Oscars statyetter. Plus massor av andra saker från filmer  och hamburgare förstås.Mums va gott det var.

Vi åkte till Windsor Castle och  St Georges Chapel

image120               image121
Windsor Castle är Storbrittaniens största slott det ligger väster om London vid staden Windsor.
Trädgården som omgav slottet var helt enormt vackert.
Här åt jag nog de godaste scoones jag någonsin har ätit med en stor kopp te.
St.Georges Chapel  byggdes på 1200-talet

När vi ändå var här passade vi på att besöka den kända pojkskolan Eton.

Eton College, är en engelsk privatskola för pojkar, i Eton, Berkshire, drygt 30 km väster om centrala London
Skolan grundades 1440 och är i dag en av världens mest berömda skolor.På skolan studerar ca 1300 pojkar i åldrarna 13-18 år (ca 260 per årskull).
Det kostar 25 000 pund (ca 380 000kr) per år,.Pojkarna måste ha frack på sig hela tiden! Och lärarna har fluga. Varje dag har de 2 timmars sport och varje vecka en timmes gudstjänst (i skolans egna chapel). Har man gått där har man det ganska bra förspänt, till exempel har många premiärministrar och kungligheter gått där.
Helt klart är motiven att placera sitt barn på Eton inte bara att pojken ska få en god utbildning. Statusen skolan ger och de sociala kontakterna som kan knytas "the old school tie" är avgörande.

Jag och Ebba gjorde en underbar utflykt till slottet Hampton Cort Palace.

Hampton Court Palace är ett engelskt slott cirka 20 kilometer sydväst om Londons city.
Hampton Court Palace
är det äldsta kvarvarande Tudorpalatset i England.
Här hålls årligen en blomster show och trädgården är helt otrolig.

När jag kom till London  i oktober 2003 hade jag med mig min vän Leffa.Vi bodde hemma hos Ebba och james som hade fått en son,Sebastian som nästan var 2år när vi var där. Nu hade Ebba m.familj flyttat till en stadsdel som heter Acton.
Jag och Ebba hittade en del mysiga pubar och lille  Sebastian var med såklart.

Jag och leffa kollade in city tillsammans men jag gjorde även en del egna utflykter.
En dag åkyte jag till Chelsea och till fotbollsarenan Stamford Bridge.Jag hade tur för det kända fotbollslaget Chelsea hade träning så jag fick se en hel del godbitar*fniss*.
Jag vandrade in mot London igen i stadsdelen Chelsea som är en mycket fin stadsdel.Många rika kändisar bor här men jag såg inga.Jag flanerade längs den långa Kings Road.

Den här gången fick jag även beskåda ST.Pauls Chatedral från insidan.Vid mina två andra besök här har jag ej fått gått in pga.Renovering och begravning.Men den här gången kom jag in och jag blev nästan religös direkt.
Å vad vackert det var därinne.

År 604 byggdes en katedral till St Paul´s ära på den plats där dagens katedral står. Den nuvarande katedralen är den fjärde som står på samma plats efter att dess föregångare brunnit ner i den stora Londonbranden 1666.

Den är utformad som ett latinskt kors c:a 139 meter långt och 30 meter brett, med en stor rund yta i korsmitten, där åtta pelare bär upp den väldiga kupolen .St Pauls är norra Europas största kyrka.

Jag ,Leffa och Ebba var på en musical "We will rock you" The musical of Qween" på Dominon theatre.
Kände mej som en liten kändis för på raden framför mig satt TINA TURNER,
Musicalen var helt super.
Jag gjorde även ett besök på Shakespears The Globe.

Globe Theatre uruppfördes flera av Shakespeares pjäser. Den uppfördes 1598, men brann ner 1613. Teatern rymde 2000 åskådare, man spelade under bar himmel. Teatern var två våningar.

Idag är den återuppbyggd och ligger vid The Bankside vid Themsen.
På min vandring dit så gick jag över The Millenium Bridge  det var häftigt.image126

London Millennium Bridge är en gångbro över Themsen i London och den förbinder Bankside med City of London. Bron öppnade 10 juni 2000.

Nej jag har inte varit uppe i The Eye.För det var världens kö sen skulle det ta en timme att åka den.
Kanske kommer jag åka den någon gång vem vet...........
The London Eye är ett pariserhjul i London på Themsens södra sida. Högst upp befinner man sig 135 meter över marken och har cirka 40 kilometers utsikt i alla väderstreck.
The London Eye byggdes inför millennieskiftet.image127

2007-09-16 @ 20:36:52 Permalink Resor jag gjort Kommentarer (0) Trackbacks ()

Cypern 1989-06-12~~06-26/2001-06-05~~06-13

Cypern har jag varit 2gr.1989-06-12----06-26              2001-06-05----06-13
Första gången åkte jag,Pär,Roger och Marie dit då bodde vi i Ayia Napa ett riktigt partyställe.
Andra gången åkte jag och min dotter Jennifer dit vi bodde i huvudstaden Larnaca.

Från början är Agia Napa ett gamlmalt fiskeläget som har utvecklats till Cyperns mest mångsidiga resmål.
Vi var där i 14dagar och hyrde motorcyklar som tog oss runt till olika ställen.
Tyvärr så krockade Roger och Marie.På Cypern är det vänstertrafik och jag tror att det hade stor betydelse för att det gick som det gick.Marie bröt benet mycket illa och blev opererad där.Så nu vet vi hur Cypriotisk sjukvård funkar.

Trots det inträffade hade vi härliga veckor på Cypern som bjöd på god mat och värme.Temperaturen låg mellan 28-33grader och vattnet var ca.23 Underbart.

Mitt i byn Ayia Napa  ligger ett intressant medeltida kloster, omgivet av en hög mur, tillägnat Skogens Moder. Dess 1500-tals kyrka, som är uthuggen ur berget, ligger delvis under markytan. Lokaliteterna på kyrkans västra sida tillhör Kyrkornas världsråd. Framför södra porten står ett sykomorträd, som man tror vara över 600 år gammalt.

Jag och Pär var på utflykt upp i Trodosbergen som ligger utanför Nicosia som också kalas cyperns hjärta. Bergen är i sig själv en kolossal syn, men de ruvar också på nio byzantinska kyrkor som alla fått UNESCOs stämpel "ett av världens kulturarv uppe i bergen såg vi utgrävningar.
Vi kollade på Mosaikerna i Paphos, Dionysos hus, Theseus hus och Aions hus, dessa villor för de förmögna från 200-talet med sina enastående mosaikgolv anses vara de finaste i östra Medelhavsområdet. Motiven för de flesta vackert komponerade mosaikerna är hämtade från den grekiska mytologin. mosaikgolv

såg en gammal Amfiteater oj vilken akustik det var där

Afrodite vi badade vid Afrodites födelseplats,
Om man simmar runt den lilla klippan ska man visst hålla sig 10år yngre.jag gjordet inte för fyy vad kallt det var i vattnet här..
Afrodites födelseplats eller -Petra tou Romiou, enligt sägnen uppsteg kärlekens och skönhetens gudinna Afrodite ur havets vågor just på denna utsökta natursköna plats. Det grekiska namnet Petra tou Romiou (Grekens sten) är förknippat med en legendarisk gränsvakt från den bysantinska tiden, Digenis Akritas, som med sina uppseende väckande krafter höll de rövande saracenerna på avstånd. Det sägs att han vid en sådan sammandrabbning kastade ett stort stenblock (petra) mot sina fiender.

Nissi Beach,

Nissi Beach ligger vid Famagusta Bay, har fin kritvit sand och klart vatten. En av de bästa stränderna på ön.
Nissi beach ligger ca 3 km från Ayia Napas centrum.Stranden finns med på nästan alla vykort från Cypern.Här kan man se Pelikaner.

Grecian beach
Stranden  ligger en kvarts promenad från Aiya Napa.Här är sanden inte vit som på Nissi Beach utan den är brun.
Strax vid sandstranden finns hamnen. Den är rätt så liten men mysig. Här finns några fiskebåtar samt större kryssare som kör ut turisterna på utfärder man kan promenera ut på piren.

Louma Beach, i närheten av Agia Napa med fin sand, men oj vad folk det var där .

Fig Tree Bay, gyllene sand och mycket populär strand som ligger vackert vid Protaras..

När jag och Jennifer var på Cypern bodde vi i Larnaca här finns en lång och välskött sandstrand-Phinikoudes Beach, , där badade vi varje dag innan vi gick upp till lägenhetshotellets pool. Vi hade varmt och skönt den här veckan och det var alldeles lagomt varmt för en snart 7åring temperaturen var aldrig över 30grader och medelhavet hade hunnit värmts upp till ca.23grader.

en bred palmkantad strandpromenad där vi åt både luch och middag.

S:t Lazaruskyrkan

En av Larnakas största sevärdigheter är Ayios Lazaros kyrkan, som är byggd över Lazaros grav. Lazaros blev efter sin död återuppväckt av Jesus och reste sedan till Cypern, där han levde sina sista år innan sin slutgiltiga död

The Church of Ayios Lazaros in Larnaca

Jennifer träffade en norsk tjej som var lika gammal som henne så vi umgicks med henne och mamman.
vi gjorde en utflykt till en nästan öde strand en bit utanför Larnaca,hit kom nästan inga turister och jag har glömt vad den hette. Vi var även på båtutflykt där vi kunde se på ett vrak genom en glasbotten.Vi såg delfiner och hade det bara underbart.

Fakta om Cypern
Cypern är välkänt som ön där Afrodite, skönhetens och kärlekens gudinna, enligt legenden föddes
Cypern är den Solsäkraste platsen i medlehavet- Över 300 soldagar per år

Vädret är stabilt, och här finns Medelhavets längsta säsong, från tidig vår och ända fram till senhösten
Det geografiska läget gör att Cypern influeras av såväl Europa som Mellanöstern och Afrika.

Cypern ligger söder om Turkiet och är den största ön i östra Medelhavet.

Sedan Turkiet invaderade den södra delen av ön 1974 har de grekcypriotiska och de turkcypriotiska samhällena varit skilda åt av den s.k. gröna linjen.

Yta och befolkning: Cypern har ca 780 000 invånare.
Huvudstad är Nicosia med ca 190 000 invånare.
Öns totala yta är 9 251 km2.

Valuta

CYP = cypriotiska pund, 100 SEK = 6,11 CYP (aug-07).

Huvudstaden Nicosia är sedan 1974 en delad stad. Vid Checkpoint Ledra Palace i Nicosia finns enda möjligheten att komma över till norrsidan. Om man åker hit  till den  turkiska sidan kan du titta på den gamla staden Kyrenia med sin fina hamn och den forna grekdominerade turistorten Famagusta, som numera kallas för Gazimagosa.

2007-09-15 @ 00:40:04 Permalink Resor jag gjort Kommentarer (0) Trackbacks ()

Korfu -Grekland 1988-06-07~~06-21

Korfu
Här var jag å min kille Pär i 2v.ibörjan på Juni.
Det var de första charterturisterna från Sverige som kom hit detta året så det var en nyupptäckt ö för svenskarna.utom de som hade båtluffat/tågluffat för det var många backpackers här.
Vi bodde på "fel"sida av ön men vi hyrde moppe och åkte till de bästa stränderna.
Vi bodde Chandria Dassia men jag har glömt hotellets namn.
Korfu är den vackraste ön jag har varit på i Medelhavet och tack vare att den då inte var så exploaterad så kunde man åka runt på ön utan att stöta på en massa svenskar.
Många engelsmän och holländare fanns det här.

Vi tog oss runt ön med moppeoch fick se massor av härliga ställen.B.la

Pelekasstranden

Pelekas Beach

hit kunde man bara ta sig ner till fots och stranden var underbarMånga luffarfolk samlades här och det var även tillåtet för Nudister att vara här.

Paleokastritsa

-.Är den mest kända stranden där det enligt hitorien sägs att Odysseus spolades iland här.,
Här är det två mindre stränder otroligt vackert belägna med magnifika klippor.Här besökte vi grottor.

Glifadastranden

,- lång sandstrand med mycket folk

Korfu stad,-en mycket fin och mysig stad med mycket att se.
Man kunde skymta Albanien på andra sidan bukten.Man ser lätt över till Albanien från östra delen av ön. Om jag minns rätt så är det 3 km där avståndet är som kortast.

Agios Gergios  är en liten, mysig ort med en av Korfus finaste stränder

Sidari

-här var det bara kalksten och havet hade format de mest fantastiska urgröpningar klippformationer som kallas-Canal Damour

Chandria Dassia-underbar strand
Kassiopi ligger på Korfus nordöstra kust, precis vid havet. Underbar utsikt över en vik image105

Vi hade helt otroliga veckor och lärde känna mycket trevligt folk.
Vädret var mycket skiftande då Korfu är en mycket grön ö.men vi hade varmt alla dagar.
Kumquat är en speciell likör som görs av japanska aplesiner som växer på ön.

Fakta om Korfu

Ön fick sitt namn av nymfen Korkyra, dotter till flodguden Asopos. Havsguden Poseidon förälskade sig i henne och förde henne med sig till ön, det är vad myten förtäljer

Korfu ligger i det nordvästra havet utanför Greklands fastland. Korfu ligger mellan Grekland samt Italien och Albanien.
Korfu tillhör de Joniska öarna - eller Sjuöarna som de också kan heta. Det finns 1425 grekiska öar och Korfu är den grönaste och frodigaste av dem alla.

Den gröna naturen och undersköna omgivningarna är dock exceptionella, och ön är idealisk att köra omkring på och utforska.

Bond-filmen "A view to a kill" spelades in utanför huvudstaden Kerkyra

Korfu har fått sin typiska, italienska prägel av venetianarna som härskade på ön i över 400 år. Men även engelsmännen, som höll Korfu som brittiskt protektorat under 1800-talet, har lämnat många vackra bidrag.

Yta och befolkning
Korfus yta är ca 640 km2 (som halva Öland). Folkmängden uppgår till ca 120 000 bofasta, varav ca 40 000 i Korfu stad.
Huvudstad: Korfu stad
Språk: Grekiska
Klimat: Växligheten täcker mycket av den kuperade terrängen. Här finns ungefär fyra miljoner olivträd, gott om vildblommor och en markant doft av pinje. Förklaringen till all grönska är det växlande klimatet. Sommaren är lika solig och molnfri som på de övriga grekiska öarna med undantag för vintern - då det kommer generöst med regn.
Valuta: Euros
Transfer: Flygplats nära staden Korfu

Att se:

Korfustad
Citadellet i hamnen byggdes av venetianarna. Det kungliga palatset i staden byggdes av britterna
Korfus huvudstad liknar ingen annan grekisk stad. Här kan du tydligt skönja det venetianska, franska och engelska arvet i en medelhavsarkitektur med både charm, stil och urban historia. På den fantastiska esplanaden mitt i stan spelas fortfarande cricket och här finns både caféer och restauranger.
2007-09-14 @ 23:40:14 Permalink Resor jag gjort Kommentarer (0) Trackbacks ()

Rhodos 1987-06-10~~06-18

1987-06-10 ~~06-18
Min allra första utomlandsresa gick till Rhodos-Grekland.Jag och min dåvarande kille Micke åkte dit.
Vi bodde en bit utanför Rhodos stad i Faliraki.
Åkte med Vingresor och bodde på ett hotell Telhinis.
Stranden i Falliraki var bara så där underbar finkorning och lång ca.4km
.Medelhavet var så blått kommer jag ihåg.
Vi gjorde en del utflykter på vår vespa som vi hyrde.
Vi åkte till Rhodos stad med den underbara Mandrakihamnen.
Eftersom vi var där i början på Juni var blomsterprakten enorm.Dofterna var sååå härliga.
Vi var även i Apelsinlunden.Häftigt att ta sig en apelsin från ett träd.
Ett ställe som va så vackert var Fjärilsdalen.Har nog aldrig sett så många vackra fjärilar i mitt liv!!!
En dag åkte vi till Akropolis och Lindos.Stranden ligger nere i en lagun och det är ett sånt där minna man alltid kommer att ha med sig.Såå vackert.
Vädret mellan 28-30grader och solsken varje dag.
Maten var jättegod.Jag har älskat Grekiska maträtter sen jag var i Grekland första gången.MMM.
Och jag blev helt förälskad i Grekland.

Lite fakta:

Rhodos brukade vara solguden Helios ö. Enligt mytologin hade han blivit förälskad i nymfen Rhodos, och när han sken sitt ljus på henne förvandlades hon till ön. Namnet betuder "ros" och ön är känd sedan antiken som en blomsterplats.

De gamla grekerna kallade Rhodes "Solön" eftersom solguden var deras beskyddare,

Statsskick:Republik.
Huvudstad: Athen i Grekland, på Rhodos är det Rhodos stad.
Språk:Grekiska.
Invånare:110.000 invånare.
Yta: 1398 kvadratkilometer.
Valuta: Euro.

Rhodos är stort, störst i Dodekaneserna(Tolvöarna), fyra i ordningen av Greklands öar.
100 000 människor bor här. En miljon besökare tar sig årligen till den ö där solen i snitt skiner 300 av 365 dagar.

Kollosen på Rhodos
Det var förmodligen under den klassiska perioden som Kolossen på Rhodos byggdes. Den var en av de sju underverken i den antika världen, och vi känner endast till den genom antik litteratur och mynt. Det var en staty av solguden Helios, ca. 35 meter hög, och stod med en for på varje sida av Lindos hamn. Efter en jordbävning kollapsade den, men när folket på Rhodos ville bygga upp den igen, sade ett orakel att de skulle lämnade den som den var. På så sätt förblev den liggande i hamnen i hundratalls år tills turkarna tog den.

Att se på Rhodos
* Gamla stan

Rhodos stad har faktiskt Europas största bebodda medeltida kärna.
. Sedan en tid tillbaka är det gamla Rhodos upptaget på Unescos världsarvslista.

En given träffpunkt för alla i Rhodos stad är den vackra Mandrakihamnen. image99
Rhodos nöjesliv är för de yngre till stor del koncentrerat till stadsdelen mellan badstränderna där gatorna kantas av musikbarer och diskotek. I Rhodos gamla medeltida stadsdel är det livlig kommers och folkliv hela dagen, och om kvällarna erbjuds här ett sofistikerat nattliv för alla åldrar. Direkt vid Rhodos stad, på ömse sidor om öns norra udde, ligger den smala men trivsamma Elli-stranden.

*Lindos,
vita 1700-talshus och kullerstensgator på slingrande gator upp mot Temple of Athena gör sig bäst före och efter turistsäsongen.
Några mil längre söderut ligger Rhodos andra stora historiska sevärdhet - Lindos med sitt akropolis. Staden lyser vit och inbjudande när den först siktas i en vägkrök.
För den som vill ta sig upp till toppen en brännhet dag finns hjälp i form av åsnor.Den långa trappa som leder den sista biten upp till klippan får man själv klara av. Här finns belöningen i form av en dorisk kolonnrad från 200-talet f Kr som avtecknar sig mot ett blått hav och en vidunderlig utsikt. Och ljuset som faller stämningsfullt in genom resterna av en bysantinsk kyrka. Ännu ett antal trappsteg upp finns en platå med vad som är kvar av Athenas tempel.

*Siánna,
 den vackraste bergsbyn på västkusten känd för sin tall- och salviasmakande honung och en len lokal drink gjord på vindruvor som heter soúma.

*Petaloudes,
Endast 25 km från Rhodos stad ligger en av öns med rätta mest berömda sevärdheter.
  Fjärilsdalen  ligger på västkusten i en frodig dal med små sjöar, vattenfall och broar.
 Här växer de speciella ambraträden, vars doftande kåda drar till sig hundratusentals fjärilar. Liknande platser finns bara på ett fåtal ställen i världen. Tiden står stilla i dalen och livet har sin egen rytm. Efter en kort stund i dalen verkar den kanske inte som något verkligt enastående, men så snart man tittar noga på bergen och träden ser man fjärilar överallt. De håller sig helt stilla, varje liten rörelse betyder förlorad energi och förkortad levnad.

De sju källorna grundades av italienarna och skulle från början fungera som bevattningsanläggning. Man kan gå igenom den 200 meter långa tunneln, även kallad kärlekstunneln, där man vadar med vatten upp till knäna. Enligt myten är den du först möter på andra sidan din tillkommande

STRÄNDER:

:image98

Faliraki

är en av Rhodos finaste stränder.

Öns längsta sandstrand, som består av finkornig sand, finner du på östkusten cirka 15 km från Rhodos stad. Här finns en mängd vattensportaktiviteter, bungy jump, olika barer och butiker. Faliraki har också ett stort antal poolbarer längs strandpromenaden

Elli Beach

Populär strand belägen på den östra sidan av Rhodos stad. Denna strand har betydligt mindre vind och vågor än vad stränderna på västra sidan har. Sanden består till viss del av klappersten, resten av grovkornig sand. Bra utbud av kiosker och enklare tavernor längs med strandpromenaden. Solsängar och parasoller finns att hyra.

Agii Apostoli

Windy Beach

På den västra sidan i Rhodos stad finns en strand som till största delen består av grovkornig sand. Den har fått sitt namn av den behagliga brisen som sveper över stranden och gör den mycket angenäm även under de varmaste sommarmånaderna

Kallithéa

Kallithéa är en fin bukt på östkusten, cirka 12 km från Rhodos stad, som är känd för sitt klara vatten. Här går det ypperligt att bada från klipporna men det finns också en liten sandstrand

Tsambika

Den finns i en vacker bukt på östkusten, cirka 35 km från Rhodos stad. Tsambika är en ljus, finkornig sandstrand. Runt stranden finns enklare tavernor, vattensportaktiviteter samt möjligheter att hyra solsängar och parasoller.

Ixia

Den långa Ialyssosbukten består av småstenar och är på sina ställen utsatt för mycket vind och vågor.

Resa runt
Rhodos är en stor ö och naturligtvis avspeglar sig det i trafiken som är ganska intensiv. Speciellt gäller det i och omkring Rhodos stad och motorvägen till Lindos. Bil, moped och cykel finns att hyra nästan överallt.

2007-09-14 @ 14:39:47 Permalink Resor jag gjort Kommentarer (0) Trackbacks ()

Emetofobi

Har precis surfat runt och hittade min fobi.
Visste inte att det fanns fler som mej.som har fobi för att få magsjukan.
Det finns ingen som helst gräns för hur rädd jag är för magsjukan,vinterkräksjukan, för att må illa, för att spy.

Jag är alltså - emetofob. Har spyfobi.
Detta började när jag va liten.
Att jag skulle sätta min fot i samma stadsdel som där "den där sjukan" grasserar är lika troligt som att jag skulle äta larver för att överleva
Jag har tre barn och får panik över detta med kräksjuka!
När jag får smittan   ligger jag å blir superdålig.
Just nu är min lilla 3åring sjuk i detta.Fast den här gången va det knepigt hon hade diaree' flera gånger idag,har varit pigg ätit bra så jag kunde ju aldrig tro att hon skulle spy.
Men kl 00 kom det överallt.
Så nu är jag livrädd för
att hon ska spy igen
2 att jag kommer få det snart.Tycker redan jag är sjuk.
Idag har jag prövat en huskur. 15vitpepparkorn har jag smällt imig.Ska visst va bra påstås det men jag har aldrig testat för jag tror att dessa små äckliga virusodjur redan har fått fäste.
På vintern är det värst för mig.När jag slår upp en tidning och det står om den vidriga Vinterkräksjukan.Jag kan knappt sova på nätterna för jag tror att barna ska få smittan(även om den härjar i Skåne)
Kan knappt gå i affärer,på sjukhus.
Ja fy faan hur jag mår.
Kan tillägga att jag alltid dricker 2dl dofilus varje dag för att magen ska tåla mer.

Finns det nån bot för mig tro??
Ja nu kommer jag bli sjuk snart och jag hatar detta
Många tycker jag är urlarvig men det är skitjobbigt för mig.

2007-09-14 @ 03:06:28 Permalink sjukdomar Kommentarer (4) Trackbacks ()

Hösttankar

Jag tycker inte om hösten.image92
För många är hösten en skön och avkopplande tid,men inte för mej.
För mej är hösten känslan av att snart är det mörkt,mörkt ,mörkt, trist och kallt i flera månader.
I mitt nästa liv ska jag nog va en flyttfågel   image94   som flyttar sig  till värme och ljus.Undrar varför de vill hit till Sverige där aldrig vädret är som året innan.Ja vackert är det ju här men ändå.Det är nog för varmt i Afrika på sommaren för en liten fågelbebis!!!

Men men så länge det är soliga och vackra dagar så kan jag gilla hösten lite iallafall.
Men sen när November månad kommer då vill jag bara fly.
Så än är det iallafall 2månader kvar och ååå vad jag hoppas att det kan få va en solig och fin höst.Då blir jag inte lika trött.
Undrar varför jag aldrig har åkt bort i November till ett varmt land.Det ska jag fundera på ett tag.
Jag har gjort de flesta resorna i Maj,Juni eller Aug,sep.
Va knäppt att jag aldrig har varit borta då.
När jag va i SydAfrika så kom vi hem Allahelgonhelgen .Det är visst den enda resa jag gjort då.
Kanske är det att jag för det mesta brukar komma på att jag vill åka bort när mörkret kommer krypande och då har jag ju inga pengar.
Så är det nog.Sen när jag väl fått ihop till en resa då är jag framme i Maj och då orkar jag inte vänta ända in i November.Japp så är det nog*Fniss*guu va knäppt!!!
Nej sol och värme vill jag ha!!!image93
2007-09-13 @ 22:16:08 Permalink Tankar Kommentarer (0) Trackbacks ()

MAMMA

Hittade den här hos en annan blogg:Den är så himla bra
Ewaoch barnen:

Mamma

Sanningen om att vara mamma.

Dina kläder:
Första barnet: Du börjar ha mammakläder så fort din gynekolog berättar att du är gravid.

Andra barnet: Du har dina vanliga kläder så länge som möjligt.

Tredje barnet: Dina vanliga kläder ÄR dina mammakläder.

Barnets namn:
Första barnet: Du lusläser alla namnbäcker som finns och övar på uttal och olika stavningskombinationer på alla dina favoritnamn.

Andra barnet: Någon måste väl döpa sitt barn efter faster Agda, eller hur? Det kan lika gärna vara du.

Tredje barnet: Du slår upp en bok, blundar och pekar och tittar efter vad fingret pekar på. Carl-Rutger? Det får duga...

Förberedelser inför förlossningen
Första barnet: Du övar på andningen regelbundet.

Andra barnet: Du orkar inte öva eftersom du kommer ihåg att förra gången så gjorde det absolut ingen skillnad alls med den där andningen.

Tredje barnet: Du ber om bedövning i åttonde månaden.

Barnets kläder
Första barnet: Du förtvättar din nyföddes kläder, ordnar dem systematiskt efter färgerna och viker dem fint i babyns egna lilla byrå.

Andra barnet: Du kollar kläderna för att se om de är rena, men slänger bara de med de mörkaste, mest synliga fläckarna.

Tredje barnet: Varför skulle inte pojkar också kunna ha rosa kläder?!

Saker att oroa sig för
Första barnet: Vid minsta lilla tecken på att allt inte är som det ska - ett kort skrik eller vad som helst - så plockar du upp babyn.

Andra barnet: Du plockar upp babyn först när dess skrikande blir så högljutt att det kan väcka din förstfödda.

Tredje barnet: Du lär din treåring hur man vrider upp mekaniska leksaker.

Aktiviteter
Första barnet: Du tar med din baby till babygymnastik, babysim och sagoläsning för babyn.

Andra barnet: Du tar med din baby till babygymnastik.

Tredje barnet: Du tar med din baby till affären och kemtvätten.

Att gå ut
Första barnet: Första gången lämnar barnet hemma med barnvakt så ringer du hem fem gånger.

Andra barnet: Precis innan du går ut genom dörren så kommer du på att du kanske skulle lämna ett telefonnummer där du kan nås.

Tredje barnet: Du säger till barnvakten att bara ringa om hon ser blod.

Hemma
Första barnet: Du tillbringar större delen av dagen med att bara titta på babyn.

Andra barnet: Du tillbringar en del av dagen med att se till så att ditt äldre barn inte kväver, knuffar eller slår babyn.

Tredje barnet: Du tillbringar en liten del av varje dag med att gömma dig från barnen
2007-09-13 @ 21:59:58 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

stolligt!!!

Blev proppmätt.

Katt svalde lampa.
Lös i magen.
2007-09-12 @ 20:33:52 Permalink Skratt Kommentarer (0) Trackbacks ()

Islandshäst

Nu har ridningen börjat igen.
Det är så himla härligt att komma ut i naturen och rida iväg.
Jag rider Islandshäst och det är underbara hästar.
Det är så bra ordnat så man är med 6tillfällen.Då rider vi i paddock och även ut på tur.
Det är turerna som jag uppskattar mest.
Känslan att Tölta fram i skogen,på en äng eller på en grusväg går inte att beskriva med ord.Det måste helt enkelt upplevas!
Om någon är nyfiken vart jag rider kan man kolla in hemsidan till stallet där jag är.

Det ordnas turridningar om man är intresserad.

Islandshästen är en tålig hästras som härstammar från Island.
 Islandshästen är en väldigt robust häst som tål väder och vind.
De flesta individer har ett lugnt temperament och är stadiga och lämpar sig därför väl för turridning.
I Sverige ligger islandshästen på tredje plats på listan över mest populära hästraser.
Nuförtiden används islandshästen mest till turridning, fritidsridning och gångartstävlingar även om man på Island även använder den till att driva får från hästryggen.

Islandshästen har i regel fem gångarter; galopp, skritt, trav, tölt och flygande pass. Alla islandshästar har inte tillräckligt med pass för att den ska vara värd att träna fram. Man kategoriserar islandshästen i fyrgångare (skritt, trav, galopp och tölt) och femgångare (+ flygande pass).

När en islandshäst lämnat Island får den inte komma tillbaka igen, på grund av smittrisken och viljan att hålla rasen ren.Detta har medfört att islandshästen är den mest renrasiga hästen i världen.

2007-09-12 @ 20:32:00 Permalink Djur/Fåglar/Insekter Kommentarer (0) Trackbacks ()

En fjortis i familjen

Jaha då har min förstfödda fyllt 14år.image89
Ifredags väckte jag,lillasyster,lillebrorsan henne med sång och hurrarop+paket.
Hon har blivit firad ordentligt vill jag lova.
På fredagen kom mormor,morfar+bekanta hit å käkade Nachos och hade det trevligt.
Lördagen kom hennes bästa vänner hit på Pizza och filmkväll.
Mamma blev utkörd härifrån  Hur kan hon göra så med lilla mej???
På söndagen åkte hon till hennes pappa och där blev hon firad av hela släkten.
Roligt har hon haft min underbara lilla tjej!!!
Jag kan inte fatta vart dessa 14år har tagit vägen?????
Minns det som om det va igår när hon föddes.En liten trollunge som kom upp på min mage.Sååå vacker var hon...

Idag är hon en snygg och trevlig tjej som spelar gitarr,är en Friendsare på hennes skola.Duktig med läxor och skolarbete.

Ja hon är bra fast himla arg på hennes mamma såklart.Skäms över mej för det mesta!!!

2007-09-12 @ 20:10:16 Permalink Ungar Kommentarer (0) Trackbacks ()

Australienska Ölsorter

Victoria Bitter, VB eller Veebs som Aussisarna kallar den är den mest sålda ölen i hela Australien. Om du är ute efter en lättdrucken lager med stor alkoholhalt så är nog detta en öl för dig. En riktig arbetaröl som de säjer där nere.

375ml 4.9% vol.

Det här var min absoluta favoritöl när jag Luffade runt i Australien1990.

Foster känner nog vi svenska igen. Ölen är inte speciellt populär längre i Australien. Den hade sin topp i mitten på 80-talet. Sen dess har det gått utför. Faktum är att den är svår att få tag i på många ställen. Australiensarna dricker den inte. Dess styrka är att den säljs och bryggs runt om i världen, tex UK, Canada och Asien.

Ölfilosofin down under skiljer sig en del från vad vi är vana vid i Sverige. Du kan köpa ölen i de flesta affärer och priserna är betydligt lägre. Det finns i storstäder särskilda "bottleshops" som är mycket välsorterade.

And indeed, we do love it up here. Brewed from 1924, Fourex (or just plain XXXX) it is the beer that is most associated with Queensland. And rightly so. From the cradle to the grave, it is the beer that we judge all others by.  And if a pub doesn't have it on tap - it's the pub's problem, not yours.  Queenslanders are rightly shocked when they travel down south, or indeed, virtually anywhere outside their great state, and find themselves being given strange looks when they ask for their treasured "pot a fourex thanks mate".  It is indeed strange times when XXXX is available on tap in Portsmouth, England, but you hard pressed finding a stubbie in Australia's biggest city Sydney, the so-called Olympic city

2007-09-02 @ 23:26:43 Permalink Australien Kommentarer (0) Trackbacks ()

Anna Jansson

Jag håller just nu på med Anna Janssons böcker.

Har just i skrivandets stund läst två av hennes böcker.(Stum sitter Guden,Främmande fågel)
Så jag beslutade mig för att läsa alla hennes utkomna böcker.
Håller just nu på med :Alla de stillsamma döda.
De jag har läst hittills har inte gjort mig besviken.
Hon väver ihop historierna på ett spännande sätt så det är omöjligt att släppa boken.

Kolla in hennes hemsida på:

Anna Jansson  image75

Anna Jansson föddes 1958 i Visby där hon också växte upp. År 2000 kom debutromanen Stum sitter guden. Kriminalinspektör Maria Wern har sen dess varit huvudperson i en lång rad kriminalromaner, som alla fått stora framgångar.

Med sin kluriga berättarkonst och aldrig sinande berättarglädje underhåller hon inte bara i en genre som handlar om ond bråd död utan för också diskussioner om aktuella etiska problem som rör människors förhållande till livet och döden.?
Anna Janssons böcker finns översatta till flera andra språk.
och  finns utgivna i åtta länder. Må döden sova kommer så småningom att filmas.

Vid sidan om sitt arbete som sjuksköterska hinner Anna Jansson även med att hålla föreläsningar om etik runt om i landet och att skriva barnböcker

Polisassistent Maria Wren och hennes kollegor står handfallna inför det bestialiska brottet. Ett liknande mord inträffade i Uppsala nio år tidigare men då omkom mördaren i en brand. Kan det ändå finnas ett samband? Tack vare Marias kamp och envishet tonar bilden av en mördare fram - en människa sviken och förnedrad till en punkt där verkligheten ger plats för vansinnet. Men det blir en kamp där Maria är nära att mista allt som betyder något för henne.

Stum sitter guden var Anna Janssons debutroman

När hon vaknar är allt mörkt omkring henne. Hon känner smärtan i hela kroppen. Men här finns någon mera i mörkret. Maria Wern sträcker ut handen och rör vid personen bredvid sig. Kroppen känns slapp - en död människa.

En man har anmälts försvunnen. Hustrun söker upp Maria Wern, som avancerat till kriminalinspektör. Det som från början verkar vara ett rutinärende utvecklas med skrämmande hastighet till en av de värsta utredningar länskrim ställts inför. Med minskade resurser och under svår tidspress söker man en mördare.

En ung kvinna av estniskt ursprung kör av vägen och kriminalinspektör Maria Wern skickas till olycksplatsen. Kvinnan klarar sig med lindriga skador, men Maria Wern känner att allt inte står rätt till. Varför slutar inte det lilla skrubbsåret på kvinnans knä att blöda? Och varför vägrar hon att åka till sjukhuset?
Kort därefter kallas Maria Wern till Cheironkliniken, ett exklusivt privatsjukhus där man specialiserat sig på provrörsbefruktning. En kvinna har i desperation tagit sitt liv.
Mellan den unga estniska kvinnan och den döda på privatsjukhuset visar det sig snart finnas ett samband...

Wilhelm Jacobsson försvinner spårlöst på Gotlandsbåten. Han är en småbonde som hankar sig fram, egensinnig och i ständig träta med sina grannar. Han är gift med "byhoran". Mona Jacobsson har alltid varit utsatt: Mobbad i skolan och med knäckt självkänsla. Hon blir med barn när hon är 15 år. "Fader okänd."

Maria Wern och hennes kolleger Hartman och Arvidsson sommarvikarierar på Gotland. Den berömda Medeltidsveckan pågår. Fallet med den försvunne hamnar på deras bord. Under pågående utredning hittar en semesterseglare av en slump ett lillfinger i en plastpåse i vattnet. Några dagar senare är en äldre dam är ute och rastar sonens rottweiler. Hunden rymmer, börjar gräva i ett stenröse och gräver upp ett lik - Wilhelms. Lillfingret är hans.

Utredningen av mordet på Wilhelm står dock och stampar. Mördaren är fortfarande på fri fot och ytterligare mord inträffar. Vad har den gamla distriktsköterskan Svea gjort för ont? Och varför vill någon silversmeden Birgitta illa - och just på hennes möhippa? Men den unge aspiranten på polisstationen har fått förtroende för Maria Wern och tack vare hans upplysningar kan mysterierna skingras och ännu ett mord förhindras i sista minuten.

En 14-årig flicka försvinner på väg hem efter en filmkväll i skolan. Dagen därpå finner man hennes livlösa kropp i skogen. Kriminalinspektör Maria Wern får det plågsamma uppdraget att meddela fadern, som är präst i Kronviken.

Utredningen drar ut på tiden. När ytterligare en flicka försvinner ligger paniken på lur och man söker en syndabock bland samhällets utstötta. En avvikande ung man har besökt prästgården och även setts följa efter flickorna. Hans största intresse är datorer.

Misstänksamma blickar riktas även mot flyktingförläggningen. Media målar upp en svart och onyanserad bild av poliskårens tandlöshet och brist på resultat. På skolgården turas föräldrarna om att hålla vakt och ett kristeam inrättas. Rykten går om att någon tänker sätta eld på förläggningen ...

" Drömmar ur snö är en engagerande roman, där styrkan är den trovärdiga skildringen av människorna ... Det är en spänning som är väl så gastkramande som någon konventionell thrillerspänning

Örebro skakas av en rad anlagda bränder och hela landet kan följa de dramatiska händelserna via tv, som vore det en makaber dokusåpa. Kriminalinspektör Per Arvidsson, som bett om förflyttning till just Örebro för att komma över sin olyckliga förälskelse till kollegan Maria Wern, hamnar nu mitt i händelsernas centrum.

När en kvinna hittas mördad på en rastplats dras dock även Maria Wern in i utredningen. Den döda kvinnans kropp är svårt bränd, kläderna är i trasor och den blå syntetmössan har smält ned över hennes ansikte. Vem är hon? Och finns det ett samband mellan pyromandåden och det fruktansvärda mordet...?

Beskrivning:
   Det man fruktat mest har hänt. Fågelinfluensan har drabbat Gotland. Berit Hoas, kokerska på ett fotbollsläger för 50 barn, insjuknar hastigt och förs till sjukhus. Smittskyddsläkaren beslutar att barnen på lägret och deras tränare ska hållas i karantän, och det blir polisens uppdrag att se till att ingen bryter mot avspärrningen. När föräldrarna får veta att det inte finns någon effektiv medicin står man inför en paniksituation.
Ämnet för Anna Janssons nya deckare är kusligt aktuellt.

När Andreas Nilsson cyklar från kyrkogården med en stulen dödskalle fastklämd på pakethållaren anar han inte vilka konsekvenser hans fynd kommer att ha . . .

Andreas mor känner en ständig oro för sina barn, oavbrutet söker hon upp läkare för att få veta att de inte bär på någon dödlig sjukdom. Är hennes oro befogad eller gör hon sina barn sjuka?

Strax före midsommar får polisen på Gotland in en anmälan om att Andreas Nilsson försvunnit från en fest i Herrviks fiskeläge. Sökandet efter den försvunne pojken för polisen till grottorna i berget ovanför Östergarnsskola. Där har skolbarn i alla tider ristat sina namn och kriminalinspektör Maria Wern gör en upptäckt: två namn med ett hjärta omkring.
Gammal kärlek rostar aldrig, eller är det precis det den gör?

2007-09-02 @ 23:01:08 Permalink Böckernas värld Kommentarer (1) Trackbacks ()

Nellie3år

Tänk nu är det 3år sen min lilla tjej kom till världen.
Hon väckte mig kl.7.42 å sa Nu vill jag ha paket mamma!
Hon är född kl.7,46 uhh va det slumpen det där tro???
Iallafall så fick hon paket och ballongerjag sjöng och vi hurrade ihop;O)
Kl.14 kom mina goa vänner m.barn+paket som Nellie tyckte va viktigast såklart.
Hon fick jättefina saker.
*En buss *Båt att ha i badkaret m.tillbehör*Lera i olika färger*Lotto*Målarbok*Fifihus*SifferLotto*Stort Pussel med Snövit'Kläder*Overall*Snygg Nike Huvtröja m.Dragkedja*Barnkammarboken nr6*Nalle Phu bok*HelloKitty strumpbyxor*Prinsesstiara*mm.
Vi åt tårta,kakaor,bullar hade fiskdamm och lekte för fullt.

På kvällen somnade min lilla tjej som en stock

2007-09-02 @ 21:44:43 Permalink Nellie Kommentarer (2) Trackbacks ()