London

1989-10 (va där (2resan)+3dagar) , 1999-01-27~~02-02, 2003-10-19~~10-25

Min första resa till London gjorde jag med Pär.Vi åkte båt dit som tog 23timmar i vardera riktning.
Vi bodde på ett hotell I Bayswater och det var en perfekt utgångspunkt för vår Londonvistelse.
Mitt allra första minne när jag tänker på den resan är att vi såg så mycket vi bara kunde,Trötta fötter!.
Shoppinggatan Oxford Street, nöjeskvarteret Soho och de klassiska sevärdheterna Houses of Parliament,
WestministerAbbey ochBig Ben,Treefalgar Squere,
Tower mer Tower Bridge:
 image116

Buckingham Palace och  Kensington garden som övergår i  Hyde Park, Green park där vi faktiskt stötte på Pelikaner. Det här med parker i en storstad är helt otroligt.Det är som att komma till paradiset.Alla ljud och dofter blir helt andra mot den annars så tunga avgasluften,ja parkerna är verkligen en oas mitt i den pulserande storstaden.
Marknaderna i Camden och på Portobello Road.
Vi var på Hard Rock cafe och åt den största hamburgare vi sett.Mätta och nöjda blev vi.
Jag skulle absolut se Saint Pauls Catedral men besviken blev jag då man ej fick gå in för de höll på med nåt.
När kvällarna kom och vi var tillbaka på hotellet va vi helt slut så nåt nöjesliv orkade vi aldrig med.
Men vi såg väl allt som man som turist ska göra och jag blev förälskad i staden London ;=)
Att ta Tunnelbana var det allra smidigaste och enklaste sättet att ta sig fram i den här myllrande storstaden.
    

Vi var på Madame Tussauds vaxkabinett och det var en upplevelse att se alla kändisar tyvärr var de inte så bra på att prata..Här finns vaxdockor så naturtrogna att det är svårt att tro att de inte är levande.
Ute i foajen stod en punktjej helcool va hon men när vi kom ut från själva turen så stod hon kvar.Herregud det var ju en docka det med.Nya kända personer läggs till hela tiden och idag har man mer än 400 dockor som man kan titta på. Jag hade turen att få träffa Crocodile Dundee och Tina Turner.
Vi hann även med en tur i Skräckkammaren och fy vad läskigt det va.

Januari-99 hälsade jag på hos min kompis Ebba och hennes man James.Jag bodde hos dem och fick känna på hur det är att bo Engelskt.
När jag åkte dit i Januari-99 åkte jag från Sverige där vi hade -15grader och kom fram till London där det var vår.Ca12-15grader.Krokus,påskliljor och massor av andra blommor stod i blom.
Den här gången levde jag ett engelskt publiv.Många Half Pintar blev det.
Ebba och James var med i en Roddförening och jag va med dem efter träningen på deras favoritpub Pub The Dove.
Här lärdeEbba mig att förstå sig på Ale.("Ale" är ett samlingsnamn för överjästa öler, och det finns förstås många olika sorters ale, bland annat stout och porter. Ändå brukar man i folkmun göra en skillnad mellan exempelvis ale och stout.)

Ebba tog med mig på födelsedagsfest hos en vänninna som avslutades på en restaurang.Jättekul!!


Jag hade bestämt mig innan att jag skulle ta med mig Ebba och äta på Planet Hollywood en riktig så kallad " turist fälla " som bland annat ägs av Stallone, Swartzenegger och Willis (Bruce i förnamn)
 Denna hamburger restaurang är likt Hard Rock Café  och är fyllt av minnes saker på väggarna.
Här finns inte musikprylar utan prylar från filmens underbara värld.Jag såg Jasons ansiktsmask som man har sett i Fredagen den trettonde filmerna, miniatyrer från James Bond filmerna och naturligtvis flera Oscars statyetter. Plus massor av andra saker från filmer  och hamburgare förstås.Mums va gott det var.

Vi åkte till Windsor Castle och  St Georges Chapel  

    image120               image121
Windsor Castle är Storbrittaniens största slott det ligger väster om London vid staden Windsor.
Trädgården som omgav slottet var helt enormt vackert.
Här åt jag nog de godaste scoones jag någonsin har ätit med en stor kopp te.
St.Georges Chapel  byggdes på 1200-talet 

När vi ändå var här passade vi på att besöka den kända pojkskolan Eton.

Eton College, är en engelsk privatskola för pojkar, i Eton, Berkshire, drygt 30 km väster om centrala London
Skolan grundades 1440 och är i dag en av världens mest berömda skolor.På skolan studerar ca 1300 pojkar i åldrarna 13-18 år (ca 260 per årskull).
Det kostar 25 000 pund (ca 380 000kr) per år,.Pojkarna måste ha frack på sig hela tiden! Och lärarna har fluga. Varje dag har de 2 timmars sport och varje vecka en timmes gudstjänst (i skolans egna chapel). Har man gått där har man det ganska bra förspänt, till exempel har många premiärministrar och kungligheter gått där.
Helt klart är motiven att placera sitt barn på Eton inte bara att pojken ska få en god utbildning. Statusen skolan ger och de sociala kontakterna som kan knytas "the old school tie" är avgörande.

Jag och Ebba gjorde en underbar utflykt till slottet Hampton Cort Palace.

image124

Hampton Court Palace är ett engelskt slott cirka 20 kilometer sydväst om Londons city.
Hampton Court Palace
är det äldsta kvarvarande Tudorpalatset i England.
Här hålls årligen en blomster show och trädgården är helt otrolig.

När jag kom till London  i oktober 2003 hade jag med mig min vän Leffa.Vi bodde hemma hos Ebba och james som hade fått en son,Sebastian som nästan var 2år när vi var där. Nu hade Ebba m.familj flyttat till en stadsdel som heter Acton.
Jag och Ebba hittade en del mysiga pubar och lille  Sebastian var med såklart.

Jag och leffa kollade in city tillsammans men jag gjorde även en del egna utflykter.
En dag åkyte jag till Chelsea och till fotbollsarenan Stamford Bridge.Jag hade tur för det kända fotbollslaget Chelsea hade träning så jag fick se en hel del godbitar*fniss*.
Jag vandrade in mot London igen i stadsdelen Chelsea som är en mycket fin stadsdel.Många rika kändisar bor här men jag såg inga.Jag flanerade längs den långa Kings Road.

Den här gången fick jag även beskåda ST.Pauls Chatedral från insidan.Vid mina två andra besök här har jag ej fått gått in pga.Renovering och begravning.Men den här gången kom jag in och jag blev nästan religös direkt.
Å vad vackert det var därinne.

image125
År 604 byggdes en katedral till St Paul´s ära på den plats där dagens katedral står. Den nuvarande katedralen är den fjärde som står på samma plats efter att dess föregångare brunnit ner i den stora Londonbranden 1666. 

Den är utformad som ett latinskt kors c:a 139 meter långt och 30 meter brett, med en stor rund yta i korsmitten, där åtta pelare bär upp den väldiga kupolen .St Pauls är norra Europas största kyrka.

Jag ,Leffa och Ebba var på en musical "We will rock you" The musical of Qween" på Dominon theatre.
Kände mej som en liten kändis för på raden framför mig satt TINA TURNER,
Musicalen var helt super.
Jag gjorde även ett besök på Shakespears The Globe.

Globe Theatre uruppfördes flera av Shakespeares pjäser. Den uppfördes 1598, men brann ner 1613. Teatern rymde 2000 åskådare, man spelade under bar himmel. Teatern var två våningar.

Idag är den återuppbyggd och ligger vid The Bankside vid Themsen.
På min vandring dit så gick jag över The Millenium Bridge  det var häftigt.image126

London Millennium Bridge är en gångbro över Themsen i London och den förbinder Bankside med City of London. Bron öppnade 10 juni 2000. 


Nej jag har inte varit uppe i The Eye.För det var världens kö sen skulle det ta en timme att åka den.
Kanske kommer jag åka den någon gång vem vet...........
The London Eye är ett pariserhjul i London på Themsens södra sida. Högst upp befinner man sig 135 meter över marken och har cirka 40 kilometers utsikt i alla väderstreck.
The London Eye byggdes inför millennieskiftet.image127


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0