Boktips...


Brännmärkt
Det här är en mycket spännande och otäck bok.Nu väntar jag bara på att få läsa mer av den här författaren...
 
Brännmärkt är första delen i en spänningstrilogi, inspirerad av Peter Rätzs liv som infiltratör. Det är en berättelse om makt, kärlek och svek i skuggan av mc-gängens hårda hierarki och det cyniska utnyttjandet av människor som polisens infiltratörsverksamhet innebär.
PETER RÄTZ (f. 1965) är uppvuxen i Falun och arbetade i nio år med att infiltrera bland andra Brödraskapet, Bandidos och Hells Angels tills han 2004 avslöjades och tvingades gå under jorden. Peter lever i dag utomlands med skyddad identitet.
 
Peter har ett hemligt förflutet som infiltratör för svenska polisen, ett liv han nu försöker lämna bakom sig genom att bygga och driva hotell i Norge.
Samtidigt befinner sig Sven Lilja, polis och Peters gamla hanterare, i Stockholm. Jobbet går inte längre som han vill och han saknar tiden då Peter arbetade för honom. När Sven får höra att den svenska Bandidos-presidenten, Tony Weiner, är intresserad av Peter försöker Sven förgäves övertala honom att komma tillbaka.
Men livet i Norge tar en dramatisk vändning och Peter ser till slut ingen annan utväg än att börja som infiltratör igen. Han blir snart fullvärdig medlem i Bandidos med hemliga instruktioner från polisen att söndra klubben inifrån.(om bok+bild lånad hos adlibris)

Dagarna med farmor
Det här är en sån där mysbok som är svår att sluta att läsa.
Det är en bok med ett mycket oväntat slut.Absolut läsvärd!
 
Den unga journalisten Jade får plötsligt ett telefonsamtal. Hennes åttioåriga farmor, Mamoune, måste flytta till ett äldreboende och lämna sitt hus, sin trädgård, sin självständiga tillvaro.
Jade, som till stor del vuxit upp hos sin farmor, tvekar inte ett ögonblick: hon måste rädda Mamoune från äldreboendet, "ättestupan", och ta henne till sin lägenhet i Montmartre. Raskt kastar Jade sig i bilen, kör och hämtar sin något förvånade farmor, och befinner sig plötsligt sambo med en femtio år äldre kvinna.
Av farmodern får Jade inte bara höra berättelser om ett liv och en tid som skiljer sig från hennes egen. De båda kvinnorna upptäcker en delad passion i litteraturen. Mamoune har i hemlighet läst och läst, år ut och år in, levt sitt liv genom såväl de stora klassikerna som de mer obskyra men omvälvande verken.
När farmodern i sin tur inser att sondottern har författarambitioner blir det uppenbart att hon måste hjälpa henne genom att vara hennes lektris. Litteraturen ger de båda kvinnorna kraft att leva och hitta kärleken.
(om bok+bild lånad hos adlibris)

Misstaget
Jack Reacher blir indragen i ett kidnappningsdrama som för honom till England. Allt går dock inte allt som han tänkt sig och han begår ett misstag, ett fatalt misstag -

Reacher befinner sig i New York. Han sitter ensam på ett kafé och utan att han är medveten om det blir han vittne till kidnappningsdrama. Kvällen efter när han återigen besöker kafeét kommer en man fram och frågar vad han sett kvällen innan. Mannen är säkerhetschef hos en mycket känd och framgångsrik affärsman och Reacher följer med till dennes bostad för att berätta vad han sett. Affärsmannen berättar om kidnappningen och att det var hans fru och hennes dotter de tog. Nu vill han att Reacher med sitt förflutna som militär ska hjälpa honom att hitta förövarna. De få spår han får fram leder till andra sidan Atlanten och till en sömning liten kuststad.
Det här var den första boken av Lee Child som jag läste och jag rycktes genast med i boken.Måste absolut läsa mer om Jack Reacher.En Bra och spännande bok
Childs böcker handlar om den före detta militärpolisen Jack Reacher som reser runt i USA som en vagabond(om bok + bild lånad hos adlibris)

Kvinnan i rummet

Det här var en mycket spännande och bra bok som jag sträckläste.
Usch vad den var läskig!Det här är den bästa kriminalroman jag har läst på länge.
Fem böcker finns det hittills, i serien om Avdelning Q, och jag ska definitivt läsa dom allihopa, !
 
Kriminalinspektör Carl Mørck är tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är oskadd men plågas av skuldkänslor gentemot sina kollegor.
Den unga och lovande politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst en vårdag 2002. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning lyckas inte hitta de skyldiga. Carl Mørck och hans assistent Hafez el-Assad får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande och snart börjar det hända saker. De är en hänsynslös förbrytare på spåren. Kommer de att hitta galningen innan det är för sent
(om bok+bild lånad hos adlibris)
 I kroppen min : resan mot livets slut och alltings början (inbunden)
Det här är en mycket gripande bok om Kristians kamp mot den äckliga cancern som härjar i hans kropp.
Jag följer även hans blogg 
 I mars 2011 fick Kristian Gidlund sin första cellgiftsbehandling mot den nyligen upptäckta magcancern. Han började skriva en blogg, "I kroppen min". Ett halvår senare såg det ut som om behandlingen hade lyckats. Men i augusti 2012 hade cancern kommit tillbaka och visade sig vara obotlig. De starkt berörande texterna i Kristians blogg blir nu bok.
Jag kan bara säga till er som ej har läst hans blogg läs boken . man får då sig en tankeställare om livet.Kristian visar en sån otrolig styrka trots att han vet att han är döende. USCH för cancer jag lider verkligen med han och alla som ska behöva lida så...Gå även in på hans blogg och kolla men han har det mycket jobbigt nu.
 
 

Kommentarer
Postat av: soffie

j

2013-08-14 @ 20:38:39
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Znogge

Gidlunds bok har jag läst och den är starkt gripande precis som hans blogg. Tackar för övriga tips. Alltid bra nu inför hösten...

Kram

2013-08-14 @ 21:09:50
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mia

Tack än en gång för dina lästips! Kramen....

2013-08-15 @ 06:14:30
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: madelein - sexbarnsmamma

Tack, ja det blev en bra semester!

2013-08-15 @ 08:07:47
URL: http://madelein.se
Postat av: AnnaKK

Häromdagen kom jag äntligen iväg till biblioteket, som jag hade tänkt besöka redan i början av sommaren - just för att hinna läsa lite egenvald litteratur. Men... Nu är det ju dags för studielitteratur igen så! Så som vanligt (?) får jag spara dina boktips till längre fram... <:-)

"Cancer-bloggen" kanske jag tittar in på. Fast det är ju så fruktansvärt sorgligt och tragiskt... Livet kan verkligen vara orättvist mot en del! :-(

Ha en fin dag!!!

2013-08-15 @ 08:14:50
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: ansepanse

tack för boktipsen, alltid lika roligt att läsa dina rescensioner :)
Sv: paprikaplantor kan man övervintra, det vet jag helt säkert eftersom jag själv gjort det, de kan se lite ledsna ut under vintern men de kommer sig igen till våren, jag hade min stående i ett vanligt fönster, tomatplantor kan man i princip övervintra men man behöver bra med plats och extraljus och det blir lätt ohyra i dem, jag har själv aldrig gjort det, de växer ju sig rätt snabbt på våren om man sätter fröna tidigt
kramen <3

2013-08-15 @ 11:36:41
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: Anita

Härligt med olika tips! :)

2013-08-15 @ 15:56:23
URL: http://siliiins.blogg.se/
Postat av: carina

Tack rara för boktipsen :)
Själv håller jag på att läsa....Hjort Rosenfeldt ( det fördolda) riktigt spännande.
Kramen♥

2013-08-15 @ 17:17:37
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Hjälp vad du läser!! Jag hinner ju inte börja på en av dina tips innan du kommer med nya. Fattar inte varför jag inte tar mig tid att läsa mer. Ska försöka skärpa mig. Har jag sagt det förut?
/P

2013-08-15 @ 19:19:32
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se
Postat av: Veiken

Tack för tipsen. Jag läser i perioder och är just nu inne i en. Det har blivit lite roligare nu när vi laddar ner böckerna i iPaden direkt från biblioteket! Så behändigt! :)

2013-08-15 @ 20:04:24
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: TantGlad

Spännande böcker. Den jag Känner mest är "i kroppen min " magcancer dog min bäste vän i för 7 månader sen. Hon försvann och tynade bort på slutet. Hon var glad vissa dagar medan andra dagar var hon helt förtvivlad och det var mest över vägen till döden. Hon var skiträdd för det. 56 år hamnade hon på hospice och efter 1 månad var min bäste vän Borta.
Usch för cancern.
Kramar.

2013-08-15 @ 21:01:07
URL: http://TantGlad.bloggo.nu
Postat av: Ditte Yvonne

Jag har reserverat massor med böcker nu! Och den första här ska jag absolut läsa!!

2013-08-15 @ 21:55:21
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Susan

Åhh...tack för boktippsen...den första måste jag bara införskaffa=)

Kramar

2013-08-16 @ 12:32:32
URL: http://susan.itelit.com
Postat av: paula i pörtet

Tack för boktipsen, alltid välkommet även om jag skippar deckarna. Jag har lite svårt när intrigerna blir krångliga och personerna många, min lilla hjärna hänger inte med, då föredrar jag att se dem på teve där de är lättare att följa. Dagarna med farmor är noterad, brukar ha lite svårt med franska författare, vet inte varför, men ska testa denna.
Ha en skön helg, kanske med en bok eller två?
Kram

2013-08-16 @ 16:40:20
URL: http://paulaz.se
Postat av: Jenny

Härligt med boktips. Jag har en hel del bibbloböcker att plöja nu men nu börjar ju skolan så vi får väl se vad som hinns läsas kram

2013-08-16 @ 22:37:39
URL: http://www.jennyvestbro.blogg.se
Postat av: Bosse Lidén

Du verkar ha god smak. Därför åkte ett par titlar upp på min beställningslista. Jussi Adler Olsen är en av mina favoriter. Vilka spännande böcker. Dessutom en underbar dansk humor. Kulturkrockarna är läckra.

2013-08-24 @ 10:59:05
URL: http://bosseliden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0