Lucia

Idag är det lucia.Jag har själv inte sett nåt luciatåg.Vi såg på tv i morse och det är alltid så vackert.
När jag var liten sprang vi runt på gatan hemma med vårat luciatåg.Så verkar det inte vara nu.
Jag blev alltid lucia,undrar om det var för jag alltid drog ihop det med grannens barn och lillassyter.
Vi sjöng så fint.Det var alltid så roligt innan vi övade och övade i flera dagar innan.

image216

Legenden om Lucia kommer från Syrakusa på Sicilien. Santa Lucia led martyrdöden år 304, när Diokletioanus var härskare. En legend berättar att Lucia skulle brännas på bål för att hon var kristen, men att lågorna vek undan så att elden inte kunde skada henne. Istället fick hon dödas med svärd- och därför har Lucia än i dag det röda bandet, som symboliserar hennes blod, runt midjan.
Lucias namn, som framkallar föreställningen om ljus (latin lux), var kanske orsaken till, att hon blev skyddshelgon för synen, och att det därmed blev vanligt att anropa henne om hjälp mot ögonsjukdomar
I Sverige härstammar seden från år 1780. Före den gregorianska kalenderreformen var Lucianatten den längsta under året. Sången Sankta Lucia är fortfarande populär på Sicilien och i Skandinavien
image217

Natten går tunga fjät
runt gård och stuva.
Kring jord som sol´n förgät
skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus
stiger med tända ljus
Sankta Lucia, Sankta Lucia.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0