Habibi

Å vad jag är mätt.Proppmätt är jag.
Jag har firat en 40-åring idag och vi åt på en nyöppnad restaurang här i Karlstad-Habibi.En Libanesisk. Mums va gott det var.
Åt massa olika smårätter (Meza)16 olika rätter skulle det va,vi tappade räkningen vid 9
Dessa rätter ställdes in på bordet,
det började med pitabröd och olika kalla röror som följdes åt av varma röror.Guud vilka goda smårätter,sist kom det en grillspett med oxfile'.kycklingfile'lammkotlett som låg på en bädd av bulgur och ris med olika nötter.
En maträtt som jag tyckte mycket om var en röra med mycket persilja,det var citron i och tomat,olivolja rödlök.Tabbouli-Den libanesiska nationalsalladen, bulgur finhackad persilja, tomat och lök
Andra spännande rätter var:
Hoummous-Kikärtsröra med tahiré
(sesampasta), olja  
Baba Ghannouj-Aubergineröra
Balila-Kokta kikärter i marinad  
Jawaneh-Kycklingvingar  
Grill mix-Avsmakning av tre olika
grillrätter
grillad halloumi (getost)  i olja
labneh (kryddad yoghurt),
mohamara (finmalen paprika med valnötter och en massa kryddor)-Superstark
Ja det var supergott och jag är fortfarande proppmätt.
Kan tilläggas att atmosfären var verkligen mysig hela inredningen går åt det orientaliska hållet så med musik god mat och mystisk musik  kändes det som  jag hamnat  i ett annat land,
Kan det bli bättre!!!
Habibi betyder min älskade på arabiska.


MEZA är ett sätt att umgås med familj och vänner hemma eller på restaurang. MEZA är njutning för både kropp och själ. Ett komplett balanserat kök med en klar betoning på grönsaker i alla former och smaker. Libanesiska köket är försiktigt med mejeriprodukter förutom ostar och en speciell typ av yoghurt. Smör används nästan aldrig, ej heller feta gräddbaserade såser. Det mesta fettet kommer från växtriket, framförallt en underbar olivolja och många olika fetter från nötter. I det libanesiska köket finns alla smaker för att matupplevelsen ska bli fullkomlig: syrligt (mycket citrusfrukter), naturlig sötma/sälta från alla fräscha färska grönsaker och övriga råvaror, en mängd olika aromer och smaker från spännande färska kryddor. Variationen och utbudet av råvaror är förbluffande. Du kan alltid finna något nytt att äta i detta kök!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0