Bali 1990-01-20~~01-31

Jag och min kusin Caroline startade vår resa som skulle pågå i 3mån.från Arlanda Stockholm.Vårt huvudmål för resan var Australien men vi ville se Bali i Indonesien först.
Vårt flyg gick 9.20 från Arlanda -Frankfurt(Tyskland)11,25
Sen klev vi på ett stort tvåvåningsplan kl 13.00
Vi mellanlandade i Abudabhi som ligger i Förenta Arabemiraten.Här var det billigt med electronicproducter så jag köpte nya hörlurar till min freestyle.
Därefter flög vi till Singapore sen Jakarta och sist landade vi i Denpasar på Bali.Då va klockan18.00 den 21 Januari.
När vi klev av planet slog värmen och alla härliga dofter emot oss.Det spöregnade som snabbt gick över.
En sak som alltid hände när det regnade var att det blev översvämning.Det var vatten överallt.Verkade inte ha nåt fungerande sätt som gjorde att vattnet rann undan.Sen när det slutade regna torkade allt upp jättefort.

Vi tog en taxi till Kuta Beach-Kuta Village Inn.Ett litet mysigt Backpackers med pool och frukost ingick här.För en billig peng.Vi fick även färskpressad juice av alla olika exotiska frukter man kan tänka sig.Vi betalade ca 40 kr/natt.
När vi besökte Bali 1990 hade inte den Scandinaviska ruchen börjat än.Det var mest Backpackersfolk här.Australiensarna hade Bali som chartermål. När vi var här var ännu inte Bali så himla turistat.Kändes skönt för när jag läser om Bali nu verkar det ha blivit så exploaterat.

Kuta Beach som sträcker sig längs Kuta-Legian-Seminyak är en av världens mest legendariska surfingstränder. Dessutom är solnedgången på Kuta Beach världsberömd! Vågorna är ibland lite högre än på andra ställen på Bali, dessutom är stranden magnifik

Bali är en av Indonesiens 27 provinser. Invånare: tre miljoner. Stort: som två Gotland. Religion: 95 procent är hinduer (resten muslimer, buddister och kristna). Antal turister per år: cirka två miljoner. Huvudstad: Denpasar
Valuta:1 000 indonesiska ruphia = knappt 1 krona  image136

Vi badade varje dag mest gick vi till stranden i Kuta där var det så nära paradiset man kan komma.Indiska Oceanen bjöd på underbart vatten och varmt och härligt hade vi hela tiden. Vattentemperaturen låg mellan 27-29grader varje dag.
.På Bali råder tropiskt klimat med hög luftfuktighet. Regnskurar förekommer året om. December till mars är det regnperiod men det innebär inte att det regnar hela tiden utan det kan vara soligt i dagar innan det kommer en skur.När väl den skuren kommer så går det över jättesnabbt.När vi var där i januari hade vi runt 27 -35 grader. Luftfuktigheten är extremt hög under regnperioden och det gör att man tycker att det är mycket varmt.

Vattnet är varmt, 26-28 grader hela året. image131

Det som var så häftigt med Bali var att religonen skiljer sig från övriga Indonesien.
Bali är som ett eget lilleputtland mitt i den stora jätten Indonesien. Trots att resten av Indonesien är muslimskt är Bali till 95% Balinesiska hinduer. Som turist möter du hinduismen överallt i det dagliga livet på Bali: offergåvorna på trottoaren, ceremonierna på stränderna och i ritualerna i templen.
Offergåvorna kunde se ut så här.

Det vackraste och mäktigaste jag sett i hela mitt liv var de otroliga risterasserna.Vi åkte upp i norra delen av Bali där vi kunde beskåda både aktiva risodlingar och nedlagda risterasser.

En av våra utflykter gick till Monkey Forest.Och guu va apor där fanns.En apa snodde min plånbok där jag hade visakort och pengar.Jag och Caroline hade vårt första gräl.Kan säga att hon gapskrattade.Tillslut fick jag tillbaka plånboken med allt innehåll.(fick betala en vakt för det)
Fick senare reda på att dessa apor är tränade att stjäla.Jag var sur och vägrade att gå in i själva skogen.Hade fått nog av dessa äckliga apor denna dagen.

En dag åkte vi till en by Ubud. Den ligger uppe i bergen och man brukar säga att det är det kulturella centrumet av Bali.Här vimlar det av konst och träskulpturer.Här såg vi Balineser som gjorde hela träskulpturer ur ett enda trästycke.
Ett av Balis största tempel finns här.image137

När vi åkte runt med nån lokal guide uppe i bergen stötte vi ofta på kvinnor som bar sina offergåvor på huvudet.Helt otroligt att ha sån balans.

Vi var uppe till vulkanen MT Batur.Den är fortfarande aktiv.
jag måste säga att det kändes mäktigt att veta att när som helst kan Vulkanen få ett utbrott.
Här åt vi supergodmat på en resturang med utsikt över Vulkanen MT Batur.Senaste utbrottet var 1999 och man kunde se stelnad lava.Helt fantastiska vyer fick vi se härifrån.

Det mest fotograferade och besökta templet på Bali heter Tanah Lot.

Det ligger helt underbart vid vattnet kallas även för vattentemplet.Vi åkte hit en dag och fick då chansen att gå in i ett hem där en familj bodde.Helt underbara människor bor det här på Bali.
När vi var på Bali och Kuta Beach så gick det inga charterresor hit så man kunde slippa svenskar.
En sak var livsfarlig inne i Kuta.Om man va ute på nån pub på nätterna och skulle hem var det ofta strömavbrott och även när det inte var strömavbrott så var gatubelysningen begränsad.Det fanns stora hål i trottoarerna så det gällde att kolla vart man satte fötterna!Vi fick höra att det hade ramlat ner folk som va ute å strosade på nätterna och många hade blivit skadade.

Den 31/1 var resan på Bali slut.
Vi klev på planet kl.23.55 på natten.Knepig tid att starta ett flygplan och åkte till Australien/Melbourne