No worrie's

Nar man aker tag,bil,gar ja hur man an tar sig fram har i Australien verkar kvitta.Australiensare verkar vara ett mycket lugnt och harmoniskt folk.
De verkar vara sa avkopplande.
Alla ar himla vanliga och hjalpsamma.
I de stora kopcentranverkar  ingen  klaga,ingen suckar.Kan det va mojligt tro.?
Har skulle jag vilja bo,
sa avstressat det verkar vara,
fast den typiska mamman ar valdigt mycket ensam for oftast jobbar mannen och satsar pa sin karriar.Kvinnan tar hand om huset och barnen och de kvinnor jag traffat har ar faktiskt nojda.Sen nar barnen borjar skolan vilket de gor vid  5ar brukar kvinnorna jobba halvtid,sakert mer for den sociala biten inte sa mycket for pengarna.
Sjalvklart finns det manga karriarskvinnor har.
Barnens terminer ar 4 istallet for vara 2.
Australien ar fortfarande billigare an Europa,men det ar inte superbilligt.
Cocacola 1,5 liter i Sverige 20kr.I Australien 10kr.
En bit ost ar ju mycket billigt ca.30kr for ca 1kg.
Kott ar billigt men hygienprodukter ar som hemma .

Har ater man inte lunch som vi gor hemma utan man ater nagot latt mitt pa dagen och en ordentlig middag pa kvallen.
jag haller nastan pa att do av hunger vid 12 sa jag och Nellie har oftast tagit lite lagad mat da.
En sak som de har har ar Hundparker,har slapper man loss sin hund pa stora inhangnade ytor och mattarna och hussarna star och pratar med varann om hundar saklart.Guu vilka ytor de har hundarna att springa pa.
Australien ar ett mycket miljomedvetet land,de har sopsortering,vatten och elsparning,
Finns det nat som ar daligt har tro???
Sjalvklart alla dessa giftiga djur,man kan ju ej ha dorren oppen hur som helst,det ar nat for fonster och ute i tradgardarna ska graset vara kort kort.
Solen ar livsfarlig den skiner nog inget starkare nanstans.
Men annars sa njuter jag varje dag!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nu har vi gjort massor av saker sen jag skrev sist och det allra basta av allt ar ju saklart KOALAPARKEN.
Vi fick klappa en koala och guuu va den va mjuk och goo det va en koalabebis som va 2,5ar.Och va mjuk den va.Jag hade hort att koalor ar strava men det kanske de blir nar de blir gamla.
De luktade halstablett av dem och det ar ju inte speciellt konstigt for de ater ju enbart eucalypyus.
Vi fick aven klappa och mata kangurur och det va ett 20tal som hoppade omkring runt oss.Fatta att bade mor och dotter va glada.En kagaru ar lika mjuk som en gosig kanin.
Inne i parken fanns det massa andra olika australiska djur.

Jag och Nellie akte in till Sydney igen,hit in kan jag aka varje dag for det finns saker att goara hela tiden.
Vi var ner i till Darling Harbour en stor turistfalla om jag far saga mitt.
Vi gick in pa varldens storsta Aquarium men jag tyckte det var alldeles for mycket folk.
Men Nellie gilla det.
Att se Nemo(hitta Nemo) massa Nemos och hans kompisar va ju jattekul.
Hajar och rockor som vi gick under man gick 5meter under marken sa va akvariet bade over,under och pa sidorna.Coolt.
Na r vi kom ut sa fick vi kanna pa ett riktikt ovader.Det blixtra och dundra sa da passade vi pa att ta en ol och dricka.Vilken tur att det alltid finns pubar"fniss"
Vi har varit ut vid havet idag.Narrabeen beach.Milslanga strander dar det finns stolliga folk som jagar vagorna.Surfare.Ganska coolt att kolla pa dem.
Det ar helt otroligt vad manga strander det finns har.
Jag och Nellie ar ute och gar ca.45 min varje kvall.Jag ar helt tokig i alla dessa papegojor som flyger overallt.och guuu vilka omraden det ar.Har ar det inga hyreshus utan villor som ar sa fina.Omradena kantas av olika Eucalyptys trad och andra grona lummiga trad.blommor i alla mojliga sorter.
Vi har aven varit ute vid Bahai Templet.Det va sa fridfullt och vackert.
Imorgon ska vi upptacka nya strander.
Fortafarande ar det runt 20-25grader har.
Kramar Sofie och Nellie DOWN UNDER

Kommentarer
Postat av: Ninni

Va underbart härligt allt låter. Skulle gärna åka dit men jag tycker det är lite läskigt med alla otäcka djur!
Och då menar jag inte koalor och kängurus, jag vill också klappa dom!

fortsätt och njut vareviga sekund..kram

2008-04-15 @ 16:14:51
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Tina (mammaforumet)

Åh det låter som ni har det jätte bra! Jag hoppas att du njuter riktigt ordentligt.
Ta nu en massa kort som vi kan få se när ni kommit hem.
Många kramar Tina

2008-04-15 @ 18:52:39
Postat av: Mia

Jisses vad roligt det är att få vara med på eran resa!

2008-04-15 @ 19:02:08
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Marie

Ah...fortfarande okej ser jag..;-D. Jag skulle också gärna vara ngn annanstans just nu...värmen kommer ju aldrig...

2008-04-15 @ 20:48:40
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Marie

Tack för kortet! Snacka om att vi önskar att vi gömt oss i ert bagage när ni åkte. Elin säger gång på gång: Nellie är på atutalien. Ska vi oxå dit. Tyvärr säger jag då. Vi får stanna och titta på talgoxarna här hemma i stället!
Kram från lillasyster.

2008-04-15 @ 20:49:10
Postat av: Inger

Hör att ni har det bra..
Verkar vara som på 50-60-talet i Sverige, med hemmafruar
Låter härligt med stränderna och djuren..
ha det gott i solen och värmen..
kram

2008-04-16 @ 10:23:02
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Anna

Åh vad intressant det är...så mycket kul ni gör. Roligt att läsa om prisförhållandet o allt annat. Ha det.....

2008-04-16 @ 15:10:11
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: britten

å så roligt att få höra ifrån dig...jag har en känsla av att australiensare är väldigt trevliga..låter som ni har det gott..härligt

2008-04-17 @ 15:30:17
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Junitjej

Detta måste du läsa:
http://junitjej.blogg.se/1208460331_konst.html
Det är såå hemskt!

2008-04-17 @ 21:57:08
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Låter så mysigt besöket i Koalaparken,
Och tänk att de klarar sig på att bara äta eucalypyus eller bambu
(tror jag )
Och måste ha varit kul
med känguruna och de andra djuren.
Besöket på Aquariumet måste också ha varit fantastiskt.
Det låter så mysigt allt det du berättar.
Stor Kram

2008-04-18 @ 22:38:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0