skrämmande

Igår plinga det på dörren och det var sent för ett sånt oväntat besök.Klockan var över 21,00.Det varJehovas Vittnen som stod där .Två små damer stod där och sa inte mycket till min dotter,utan de frågade efter mamman i huset,Har för mej att de brukar vara fruktansvärt jobbiga och absolut aldrig lyssna på vad man själv har att säga,men de lyssnade på min dotter som sa att Nä hon fixar med annat...och sträckte fram några brochyrer.

Enmedlem från Jehovas sa till mig en gång:
Människor har i århundraden sökt lycka genom rikedom, makt eller utbildning. Detta leder till slut till besvikelse.
Jag tycker mycket av det som sägs är bra och de som är med i Jehovas vittnen har säkert mycket trevligt tillsammans och samma intressen.
Igår blev jag 3 brochyrer rikare och jag satte mej ner och kollade i dem.Ganska intressant läsning faktiskt.
Den ena Vakna :Augusti 2008 nr.8 ,handlade om Global uppvärmning och där stod en massa bra fakta och skrämmande siffror,sen stod det om Jesus såklart.
På sid.9:
"När Kristus styr kommer rättfärdiga människor att få vara med och återställa miljön på jorden"
Hmmm vilka är de rättfärdiga människorna undrar då jag?Dit hör nog inte jag eller??

"Ja det kan kanske ser ut som om jorden är ifara ,men vi behöver aldrig tvivla på att den kommer bevaras och för alltid vara ett hem för oss människor.Istället är det de människor som fortsätter behandla Guds verk respektlös som är i fara.Jehovas vittnen uppmanar därför alla att lära känna Gud eftersom det leder till evigt liv."
Hmmm igen.Jag förstår inte detta.Men måste jag vara Jehovas då?

Däremot tycker jag att de tar upp mycket intressanta stora frågor,om ungdomar,om våld,om miljön.mm.
Jag blev nyfiken på dem så jag har suttit och kollat in deras officiella hemsida,där finns massor av intressant läsning.
Detta är Jehovas vittenens hemsida.

Fakta om Jehovas vittnen:

Charles Taze Russel grundade i slutet av 1800- talet en rörelse i Pittsburg som senare (1931) kom att anta namnet Jehovas vittnen. Det är en starkt auktoritärt styrd (teokratisk) rörelse som har sin högsta ledning i Brooklyn, New York. Den är missionerande och Jehovas vittnens tidskrifter Vakna och Vakttornet har spridning över hela världen. De har antagit namnet Jehovas vittnen efter den gammaltestamentliga guden Jahve som i engelsktalande länder omskrivit namnet till Jehova. De anser sig själva vara utvalda av Gud att vittna om honom över hela jorden.


Jehovas vittnen tror att vi lever i ändens tid och att Gud Jehova inom kort kommer att utplåna alla människor och samfund som tillhör "Satans organisation", alltså de som inte tillhör Jehovas vittnen. Men de som erkänner Gud Jehova och visar det genom vattendopet är de enda som kommer att få överleva.
Efter striden som kallas Harmageddon kommer jorden att byggas upp till ett jordiskt paradis. En regering,144 000 människor som uppstått från det döda till ett andligt liv kommer att tillsättas och styra från himmelen. Jehovas vittnen anser att de är den enda sanna kristna kyrkan och avvisar allt samarbete med andra kyrkor.

Jehovas vittnen är en fundamentalistisk rörelse som använder bibeln som grund för sin tro. De tror att hela bibeln är inspirerad av Gud. De lagar som gällde i samhället för tusentals år sedan gäller också idag.
Texten hämtad här

Det står att de som är vattendöpta kommer få överleva,gäller det människor som döpts in i en kristen tro eller?
Hmmm sånt här kan göra mej fundersam och arg.
Hjälp mej nån är inte detta hemskt,får man verkligen sprida sånt här budskap,om jag var svag och ensam skulle jag bli livrädd och följa dem direkt för vem vågar stå kvar när helvetet brakar lös???

Bibelssällskapet Vakttornet som juridiskt organ. De anser sig vara den enda direkta fortsättningen av den ursprungliga kristna kyrkan, från första århundradet efter Kristus.
Läran har sitt ursprung i USA under 1870-talet. Samfundet har i dag i medeltal 6,7 miljoner medlemmar i världen och 22 129 medlemmar i Sverige (2007).
Jehovas vittnen använder Nya Världens översättning av den Heliga skrift. Samfundet är välkänt för sitt missionerande (genom bland annat dörrknackning), broschyrutdelning, vapenvägran, att inte ta emot blodtransfusioner samt att de inte firar jul eller andra högtider med hedniskt ursprung. Samfundet betonar även vikten av att använda guds namn, vilket man vokaliserar Jehova.
Text hämtad här

Vad vill jag ha sagt med det här då,jo att jag tycker är man nyfiken på något ska man ha rätten till att ta reda på saker själv,man ska absolut inte behöva bli påtvingad saker och speciellt inte en religon,
**********************************************************************************************************************************'


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Vad intressant. Jag håller med dig, man ska inte bli påtvingad utan själv söka information om man vill veta mer.

Jag är rädd för de där kyrkorna. En god vän till mig var med i en säkt och när hon gick ur den efter mycket vånda så blev hon förföljd och nu mår hon inte alls bra. Det är så sorgligt.



Jag hoppas du också haft en bra början på veckan. :)

Godnatt och sov gott!

2008-08-19 @ 21:28:07
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag har alltid varit intresserad av olika religoner och hade i ungdomen väninnor som blev Jehovas, de blev mer och mer "hjärn tvättat" av deras tro :/

Fick senare veta att när en av dem fick barn, när barnet blev dåligt så att de behövde blod så nekade de det. Där går gränsen för vad sund tro är.

Annars tror jag att tro i vissa fall kan "flytta berg"



Ps. tygtavlorna kommer nog att sitta i dotterns lya.

2008-08-19 @ 21:40:00
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Syrran

Svar; Tack, det gick bra! Jag tränar styrketräning på Friskis och Svettis. Har inte hittat nåt bra gympapass där ännu. Får se, om det blir nåt längre fram.



Ha en fortsatt bra kväll!

2008-08-19 @ 21:47:40
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har varit på Jehovas möte. Det är jättetrevligt. Trevliga människor som klär sig fint och glada att träffas, alla känner alla i församlingen. Jag gick av nyfikenhet! Vad är det som drar alla vackra unga människor in i en tro på detta viset. Vad saknar dessa människor innan? Jag fick inte några direkta svar, men det är en varm och kärleksfull gemenskap.Jag har min egen tro och det får räcka! Det var i allafall spännande att få vara med!Ha dè

2008-08-19 @ 21:50:21
Postat av: Nickan

Det är jag! som har varit på möte!

2008-08-19 @ 21:51:41
URL: http://opelnickan.blogg.se/
Postat av: Nettan

Ha, ha !

Ja duken fick jag av mamma för tt tag sen. Det är en vaxdek som är suverän att bara torka av när man har en massa barn sm grisar. Ha ha.



2008-08-19 @ 22:09:33
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Annica

Åh så bra sagt!

"Vad vill jag ha sagt med det här då,jo att jag tycker är man nyfiken på något ska man ha rätten till att ta reda på saker själv,man ska absolut inte behöva bli påtvingad saker och speciellt inte en religon,"

Jag har flera gånger träffat på Jehovas som inte gett sig. Vi har kunnat stå i timmar och dividerat fram och tillbaka om jag inte varit otrevlig och helt sonika stängt dörren i ansiktet på dem. Endast en gång har jag fått fram mitt budskap. Jag väljer själv vilken tro jag vill ha. Mina åsikter är mina egna och de står jag för. Och jag tänker inte bli tvingad till att annamma andras.

Jag ser inte ner på någons religion eller tycker att det ena är bätre än det andra. Alla har sin åsikt om vad som är bäst för en var. Och att det finns variation och valmöjligheter anser jag bara är bra. För vi är alla inte lika. Och allt passar inte för alla.

Oj oj oj så långa kommentarer jag gör ikväll....

Natti natti!

2008-08-19 @ 22:24:14
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: anneli

Kloka tankar och kommentarer. Det är intressant med religioner, men också skrämmande att religion har sådan makt och påverkan på människan

2008-08-19 @ 22:28:25
URL: http://nygamlajag.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Jag dömer ingen, men det tycker jag Jehovas vittnen gör! Håller helt med dig ang. rätten att välja! Här skulle jag kunna skriva spaltmeter....men avstår! Fast en liten parentes; dom förespråkar väl inte Jesus, endast gamla testamentet....petigt av mig va´?

2008-08-19 @ 22:31:01
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Lissen

Att skaffa kunskap om som du gör är vad alla(jag) borde göra för att bilda sig en uppfattning! Klart Jehovas är ju känd sedan länge för vissa extrema regler. Det är skrämmande.

Man vill ju inte att ungdomar ska bli indoktrinerade

för att sedan måsta avprogrammeras.

Samtidigt känner jag trevliga sympatiska människor från andra förbund.

Religion kan vara en "het" fråga!

Ha det gott

2008-08-19 @ 22:47:36
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Emma

fin blogg du har =) besök gärna min och kommentera :) ha en bra dag!

2008-08-19 @ 23:46:21
URL: http://emmalevison.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Det är den där religionen som förstör och alla krig som finns på denna jord är ju religionskiljaktigheter många gånger.

Jag tror på vad jag tror och de där Jehovas väcker verkligen inte ,itt intresse.. de är så himla påträngande så det är hemskt. Vill man så kan man uppsöka dom utan de ska behöva knacka dörr.

De har konstiga och skrämmande åsikter oxså de där som att inte ta emot blod och så att jorden ska gå under en viss tid.. det där skrämde mig och alla oss ungar när jag bodde på landet på somrarna som barn.. där fanns de och satte skräck i oss..

nej vet du vad.. men de som tror på det där och finner ro och tro där får göra det om de blir lyckligare där.. alla har så olika syn på det där.. såg du på Tv i kväll om den där cowboysaren som höll hov med sina religiösa församling.. nä det där gillar jag inte .. vad vet vi om vad som däljer sig i kullisserna.. det har vi sett bevis på innan.

Låt stå för alla anra som sagt vad de vill tro på och om de finner njutning i Jehovas so what..

men det var ett intressant ämne du tog upp:-)

Ha de fint kram

2008-08-20 @ 00:11:46
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Ann

God morgon!

2008-08-20 @ 06:27:10
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: maria

"en kärleksfull gemenskap" skrev någon här ovan. Jo, pyttsan du!!! Det är inte kärleksfullt att slå sina barn eller ännu värre övergrepp!!!!!!

Jag har sett detta på nära håll och kan VITTNA om helt andra saker än vad som syns på ytan i denna församling!

Man kan ta mig faen göra vad som helst utan att få ett straff, bara de äldste ger dem förlåtelse så är det bra sen.

Vad sägs om 17 hack i huvudet på en liten kille jag känner? Är det kärleksfullt?????



De har väl inget lätt liv precis, dessa Jehovas. De kämpar för att få evigt liv. Enligt dem så finns det 144 000 platser i paradiset/himlen....men sorry...alla platser är redan upptagna...alla andra som är rättrogna får nöja sig med evigt liv här på jorden. För jag tror inte det är någon som tackar nej eller säger återbud till sin plats!!!



Det är detta de små gulliga tanterna, som var hos dig, kämpar för. De måste göra ett antal hembesök för att kunna göra sig förtjänta av en plats.



Vilken jävla skitreligion...åh...jag gapar och svär här...jag blir så upprörd.



*******************''

Till något helt annat:

Ja, du hade rätt. Jag hade så brådis...bränna pengar du vet...och så var jag inte helt säker.

Söndag är jag hemma....äh...jag mailar dig istället. Det blir ju en blogg här på dina kommentarer snart...hihi!



kram........

2008-08-20 @ 06:29:40
URL: http://www.nightviolet.se
Postat av: Kattis

Godmorgon!

JA, jag gillar förändringar så jag trivs. ;D

Hihi, jag föräldrar är ett släkte för sig, hahaha.

Men man kan ju hjälpa dem och göra dem glada så det är bara kul.

Kram

2008-08-20 @ 06:35:26
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Vaniljis

Jag brukade oxå få besök av två små äldre damer sent på kvällen men med en ung flicka i släptåg på kanske 6-7 år. Och sent på kvällen med. Det första jag tänkte på jämt var vad den lille flickan gjorde uppe så sent. Till slut var jag tvungen att ge en kommentar om det och sen dök de aldrig upp ngt mer. Har haft otaliga besök av mormoner med men det kanske beror på mitt amerikanska efternamn.

Har oxå undrat över detta med att de ger ngn viss procent av sin lön direkt till kyrkan. Kanske inte är sant. Att de däremot inte får ta emot blodtransfusioner vet jag stämmer. Tycker det är hemskt. Om man då råkar ut för en olycka och förlorar mycket blod ska man alltså se sina nära dö när det finns hjälp...

Intressant läsning iaf, Soffie. Undrar som dig vilka som "faller" för detta.

2008-08-20 @ 06:39:58
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Postat av: jayne

godmorgon

Ja du spelande ungdomar....är härligt...oftast...hrrrm



Jehovas vittne ja, jag tog emot deras bok en gång och har läst den, intressant. Men det var svårt sen att bli av med dem, krävdes en flyttning.. hi hi hi

tyvärr

ha en bra dag

2008-08-20 @ 06:41:10
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Christina

Jag känner precis som du,jag vill INTE BLI PÅTVINGAD någon religon.Det jag tror på söker jag mig själv till.Saken är att jag är väldigt kluven till vad jag ska tro.Är helt övertygad om att vi lever vidare efter detta liv,men det där med Adam och Eva är jag skeptisk emot.Jag har vänner som är Jehovas och vi har haft väldiga disskutioner(men intressanta)

Christina

2008-08-20 @ 07:52:37
URL: http://cinna71.wordpress.com
Postat av: ina

spännande tankar! har även läst lite i de andras kommentarer, man kan inte låta bli, det är ju som på ett forum! tyvärr måste jag gå till jobbet snart, som du vet jobbar jag för svenska kyrkan, även där har jag lite, ja, kanske udda åsikter. som kommer sällan fram. jag tror jag skriver snart om religionsfrågor jag med, blir så inspirerad av dig!...

har du sett att jag länkat dig? är det ok? jag förstod att Du inte var emot iaf. ha en bra dag!:)

2008-08-20 @ 08:09:46
URL: http://iinnaa.blogg.se/
Postat av: ejmis

Av någon anledning fick jag deras tidningar i brevlådan under ett par år och det fanns många intressanta artiklar att läsa...men sen fanns det en del mindre intressant också...

2008-08-20 @ 08:53:48
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: petra



Hej!

Kommer ihåg en episiod där vår kompis "Nordling" täffade två Jehovas vittnen 1983 då de sa till honom att jordens undergång är på gång och det skulle ske 1984

George Orwells bok heter likadant.

Nordling träffade dessa två år efter och då frågade han, vart tog undegången vägen?

De svarde inte.

men men Jehovas vittnen är harmlösa och de vill säkert väl. Kunskap det har de men de har mycket som är så fel också.

De får inte ta emot läkarvård om de exempelvis behöver nytt blod så får de inte ta emot det utan de får dö om det är det Gud vill.

De får inte fira jul så som vi gör tänk på barnen som inte får vara med sina andra kompisar i deras julförberdelser i skolan som ex adventsfirandet med ljus och allt annat mysigt ej heller Lucia.

Men deras fakta och kunskap är inte att förakta den är väl värd en extra läsning och tanke och handling för alla oavsett om vi är jehovas elle inte.

Kram

Petra

2008-08-20 @ 09:06:57
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/
Postat av: Tina

Jisses..jag är allergisk mot Jehovas...jag tycker de kör med fulknep för att nå ut med sin information, som när de för fram ett barn framför sig att föra deras talan. Och det gör mig illa att se hur man utnyttjar ett barn, för det är vad jag anser att det är. "Vill du ta emot detta blad av lilla N.N..." Vem vill säga nej till ett litet barn? Det är att använda barnen på ett orättfärdigt sätt.

Ha en bra dag !!

2008-08-20 @ 09:13:06
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Inger

hmm. ja du de ska man nog akta sig för..

Jag hade ett inlägg kring detta ämne för ett tag sedan. Vill du läsa så ligger det under kategorin Religion hos mig..Jag får gåshud när jag tänker på det..

Ha en underbart fin dag med din lilla kicka Nellie..

kram

2008-08-20 @ 09:21:01
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: My

Nej hos mig har de inget att hämta, slösa bort min tid...jag snäser av dem direkt. Vill jag veta mer om religion eller söka mig till en kyrka, gör jag det. Vill inte ha dem hem!

2008-08-20 @ 12:36:38
URL: http://myilivet.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Intressant inlägg och om informationen om Jehovas vittnen.

Du har ofta så bra information om olika saker här i din blogg.



Ja, Jehovas vittnen kan vara jobbiga och påträngande.

Jag har också tittat lite i deras broschyrer, och märkt att de tar upp ganska mycket aktuella ämnen om vad som händer på vår jord just nu.

Men så uppstår ju frågan...att måste man vara Jehovas vittne för att få evigt liv osv.

Ja, det tycker de nog ;-)

Och de har alltid så länge de funnits sagt att vi är "vid den yttersta tiden".. ;-)



Som du kanske läst hos mig så är jag uppväxt i en extrem frikyrka och mycket av det Jehovas predikar påminner om hur det predikades om då när jag växte upp.

Att alla s.k. "rättrogna och döpta" fick evigt liv och hämtades till himlen när Jesus kom,

och att de som inte var "rättrogna" hamnade i helvetet i den eviga elden.



Sådana här saker gör mig också arg,

och jag tycker också det är hemskt att dessa sekter sprider såna här budskap och skrämma folk

och speciellt människor som är svaga eller i en utsatt situation, som ju lätt kan falla för deras lära.



Och jag håller fullständigt med dig om att är man nyfiken på något så ska man ha rätten till att ta reda på saker själv,

men att man ska absolut inte behöva bli påtvingad saker och speciellt inte en religion.



Så otroligt bra du skrivit om detta.

Stor Kram

2008-08-20 @ 14:28:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja det där sista du skriver håller jag med om....Om jag är intresserad av något så söker jag upp dem/det, inte väntar jag tills någon kommer o knackar på min dörr, kram

2008-08-20 @ 15:41:59
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Åsa

En sönad när jag var själv hemma och stod i trädgården kom "dom" som en ivasion överallt kändes det som. Mycket artiga men något konstigt känsla. De lämnade sina info blad och tackade för att jag tog mig tid och sedan gick dom. Kändes lite som om det var robotar som jag hade på besök.

2008-08-20 @ 16:16:12
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: mammakero

Tack för all bra information - som du är så bra på att ge om allt möjligt! Jag uppskattar verkligen det du tar reda på, egentligen är ju sånt kul, att leta reda på information! Och internet är ju oslagbart det roligaste och lättaste stället att leta på!

Jag håller med dej!

"Vad vill jag ha sagt med det här då,jo att jag tycker är man nyfiken på något ska man ha rätten till att ta reda på saker själv,man ska absolut inte behöva bli påtvingad saker och speciellt inte en religon."

Vill bara tillägga två andra saker som jag oxå helst vill bestämma själv och söker upp de ställen där man finner det jag söker.

1. Vegan. De radikala veganerna som bränner korvkiosker för att markera att vi inte ska äta djur eller något som kommer från djurlivet.

2. Telefonförsäljare1. De som ringer upp mitt i maten eller andra omöjliga tillfällen och vill sälja allt möjligt. Varför tror de att jag vill handla en grej per telefon bara för att de ringt upp mej? Vill jag ha något kollar jag price runner och handlar därifrån!

3. Telefonförsäljare2. De som haffar mej på gatan och vill att jag ska byta ut min mobil till en av deras!

Kul att du tog upp detta!

Tack för att du svarade på mitt upprop!

Kram!

2008-08-20 @ 17:23:39
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag gillar inte att bli påtvingad saker av dörrförsäljare. Absolut inte av det religösa slaget!

2008-08-20 @ 18:04:03
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: mammakero

PS! Jag har lagt till dej på bloggkoll!

2008-08-20 @ 18:14:28
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: soffie

Tack för alla bra och trevliga kommentarer här,

en rättelse:det står om Kristus och de säger inte Jesus i de skrifter jag har läst.Tack Rankan för det...

Ha en bra kväll alla bloggare:O)

2008-08-20 @ 18:21:16
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Carina

2 ggr har de plingat på här i huset och båda

gångerna har jag dragit igen dörren vänligt men

MYCKET bestämt eftersom jag vet deras övertalningsförmåga!

2008-08-20 @ 19:43:24
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Annelie

Jag har en mycket god vän som heter Marie, som är Jehovas vilket hon blev när hon träffade sin nuvarande man Anders. Jag kan hålla med dig om att dom tar upp mycket bra i litteraturerna men måste säga att jag ogillar mycket i deras stil. Många gånger har jag fått påminna Marie om att jag inte är ett vittne. Även om jag inte alls har något emot henne personligen. Kanske för att hon tar mig precis som jag är.

Dessutom (jag forskade med Maries hjälp om Jehovs när jag vuxenstuderade)anser jag dom som en sekt för sig med enormt mycket pengar.

Visste du att dom har egna konstnärer som illustruerar deras "vakttorn" ? Inte illa..

MEN

Som sagt, mycket bra tar dom upp likväl som dom har förbannat trånga synsätt vad gäller annat.



Kul att höra av dig. Jag hoppas du har det toppen

Kram

2008-08-22 @ 20:49:22
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: yan

Fy sorglit att läsa alla dessa inlägg om JV.

Har en bra vän som blev det ,sen bröt han med alla vänner o alt. Jag håller mig borta från dem, jag är ortodox annars. Jag tycker det är en sekt som har vuxit skrämmande fram. I andra länder kommer de till de sjuka som befinner sig på sjukhussängen, och försöker få dem att bli JV och berättad till de att det är ändas dem som är det utvalda.

Det får vi se på den yttersta dagen...

Har en annan vän som har blivit helt konstig sen hon gick med. Så passa er minna vänner tänk er några vad ni går in på,för när ni går ur kan det vara ett helvete.!!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0