Särskilda barn
Det finns barn som har särskilda behov och jag stöter på dem i skolan dagligen. Det är därför så viktigt att vi pedagoger som arbetar med alla barn har kunskap om de här barnen.
Jag går nog lite mot strömmen (som vanligt) för jag tycker det va bättre förr då barnen som hade speciella behov gick i en grupp där personalen va utbildad och det va mindre antal barn i gruppen .
Har man ett eller flera barn som är väldigt okoncentrerade i en grupp måste hela undervisningen anpassas efter dessa barn och det får inte glömmas bort.Tyvärr är det många lärare som bara ser det jobbiga i att ha de här barnen i gruppen och anpassar inte undervisningen efter dem.
På min skola där jag gick i högstadiet hette det obsklass och tyvärr blev det ju väldigt utpekande att gå där
I dagens läge och med den kunskap vi besitter skulle vi kunna fånga upp de här barnen med särskilda behov redan i dagisgrupperna för de flesta barn går ju där.
Idag är det skrämmande vad många barn som lider av koncentrationssvårigheter och som ej klarar av de mål som ska nås.
Varför görs inget?
Föräldrarna till dessa barn kämpar som tokar för att få igenom att barnet behöver en assistent eller extra stöd?
Självklart är det vid många fall föräldrarna som inte ser att sitt barn har problem utan de skyller på förstora grupper och dåliga lärare,men har personalen god kompetens så ska en förälder känna sig trygg i personalen och lita på vad de har att säga.
Nu ska ju alla barn anpassas till en skola " En skola för alla" jag vet inte hur detta ser ut i alla kommuner men här är det så.Därför måste pedagogerna ha den kunskap och veta hur man bedriver undervisning med en blandad grupp.
Det finns möjligheter för barn inom Autismspektrat/ utvecklingsstörda barn ,men de barn som hamnar mittemellan det finns ingen särskild undervisningsform för dem
Varför då?
Särskola är en rättighet och en möjlighet för barn med utvecklingsstörning. Det är barnet och dess föräldrar som väljer skolform; ingen kan tvingas gå i särskola.
Vi har särskola för de barn med utvecklingsstörning eller autismspektrumstörning. Därutöver finns specialskolan som vänder sig till döva och blinda barn. Specialskolan följer den vanliga grundskolans läroplan men med anpassad pedagogik; särskolan har egna kursplaner
Dessutom finns en träningsskola för elever med grav utvecklingsstörning. Vanligen definieras utvecklingsstörning som IQ under 70. För utvecklingsstörda barn med IQ under 50 är träningsskolan ofta det lämpligare alternativet.
"Jag kallas ett barn med särskilda behov...
särskilda behov är inte särskilda - bara större
och större behov har väl alla ibland" (fritt e. B. Schraub)
Bra skrivet. Jag jobbar på gymnasiet och där finns det också elever med t ex ADHD-diagnoser. Det gäller att ta det lugnt, vara tydlig, ställa raka frågor o s v. Har man tålamod, är positiv och tror på att det går så brukar det gå bra.
En kompis till mig kämpar fortfarande för att lärarna på hennes sons skola ska hjälpa hennes son lite mer.. Det är svårt det där för han har dessutom fått en diagnos på adhd i tonåren. Så han har haft det väldigt kämpigt i många år!
Ha en fin kväll
Kramisar
Det finns så mycket sanning i det du skriver! Hoppas att kvällen blir bra! Kram anna
Är tillbaka :)
Kram
Integreras - det är ju ett fint ord. Men alla klarar inte av att vara i stora grupper om man har en diagnos inom autismspektrat. Ska det nu ändå vara på det sättet så krävs personalresurser och kunskap.
Alla barn/ungdomar är olika och min erfarenhet av skolan är tyvärr att de har väldigt svårt för att individualisera efter behoven - synd.
hmmmm, var tog kommentaren vägen tro??
TACK för detta inlägg!!!
Du har rätt. Min som går i liten grupp i matte, han och två killar till och har där en specialpedagog som lärare. Hon tar hänsyn till deras svårigheter, har låtit dem utforska matte på ett roligt och användbart sätt, låter dem använda miniräknare då de inte kan komma ihåg multiplikationstabellen tex. Här startade sonen med svagt G, har idag starkt VG som kan bli MVG. På sista matteprovet fick han MVG.
han tror på sig själv.
På sönernas skola ska alla barn vara lika... tror man...
Många gånger har jag gråtit för att äldste sonen inte är en av alla, att han inte fungerar som alla.. så mycket enklare deta hade varit då. Men jag är mest glad för att han är den han är... önskar bara att lärare som dig fanns i hans närhet.
Kram på dej och stå på dej...
ja det finns många barn som behöver stöttning.
inte lätt att vara elev nu i detta samhälle.
där det krävs att man ska ta för sej....
sedan finns det de barn som är blyga, vågar inte, de försvinner på något sätt....
att dom är :D
bra citat!
Vet vad du menar två killar som behövde särskilda behov, då är det inte roligt att vara förälder.
Varför för stod vi ej. Är det fel på oss eller?
Men jag håller med om mindre grupper mer tid till barnen. Vanligt bonna förnuft eller?
Gick själv i obsklass.
Tvi vale.
Vi tackar båda två. 80-talet.
Kram.
Likaväl som de "vanliga" barnen hade mått bättre så hade även de här barnen med konsentrationssvårigheter mått bättre av att va i en mindre grupp. Tyvärr så är det nog ekonomin som styr det hela. Vi hade tidigade en klass på skolan som vi kallade den lilla gruppen. Barnen var fortfarande knutna till en klass och vissa lektioner klarade de av att vara där men oftast satt de i en mindre grupp och arbetade tillsammans med en pedagog och två assistenter.
Ha det gott.
tack :) kul att höra!
Å jag äslkar den dikten av Berit Schaub...den är så träffsäker. Efter alla år av kamp med sin dotter så kommer det liksom från båda hjärtat och huvudet, det budksapet.
VAlfrihet är ju viktigt. Att man kan få vara i det läge som man behöver. Någon behöver specialskola och någon annan en "vanlig" klass...när vi ska bestämma vad som är bra för individen genom att ebstämma hur ALLA ska ha det..då blir det tok-
Min gamle universitetsprofessor sade: inget land har så bra resurser som sverige, men använder de så dåligt. Vi kan så himla mycket, men vad gör vi av det?
Tja det var några tankar..
Ha en skön kväll!
Ja kan du tänka dig hur det hade sett ut om grannarna suttit på glaset :D asg
Ja huvudvärken är borta och åskan vandrade över med blixt och dunder och kortvarigt regn... Godnatt & Sov så gott / Kram
Jo, jag ska försöka!
Du har något att hämta inne hos mig.
God natt.
Väldigt bra skrivit...det finns såååå många barn med särskilda behov (och väldigt olika behov)... har en son som fick gå hos specialpedagogen o få hjälp i alla ämnen,(han kunde inte läsa när han gick i tredje klass...) har svår dyslexi men på högstadiet var hjälpen som bortblåst... på gymnasiet gick han i special klass och fick all hjälp han behövde läste upp IG i engelska (grundskolebetyget) till VG!! Så det är så olika med resurser från skola till skola. Men det är inte lätt att vara lärare jag läste ju till lärare ett tag och man måste klara alla barns behov i klassen o det är inte alltid så lätt.
Håller med om att filmen Barnhemmet var underlig...
Ha det gott! Kram
Jag har alltid tyckt att integration är otroligt viktigt men jag inser verkligen problemet här och jag håller med dig.
Jag har ju gått i vanlig skola sedan jag förlorade synen, hade dock personlig assistent. Även om vi fick kämpa, främst på gymnasiet, för att jag skulle få ha kvar min assistent då så tror jag att det många gånger är mycket mycket lättare att få hjälp om man har ett synligt funktionshinder. Så har det varit för mig iaf, jag har oftast, förutom på högskolan, fått den hjälp jag behövt.
Mycket bra inlägg och jag hoppas att de som bestämmer någon gång kan se alla elever och inte bara fokusera på vissa.
Godnatt fina Soffie.
Kram
Skolvärlden är inte alltid så lätt. Precis som den "vanliga" världen med andra ord. Jag tror det enda vi kan vara riktigt säkra på är att alla barn är olika och att alla behöver olika saker vid olika tillfällen. I mina ögon känns en individualisering som den viktigaste åtgärden för skolbarnen idag.
Håller med dig om allt du skriver.
Pga stora klasser och tokiga undervisningsmetoder upptäcks det många ggr allt för sent att ett barn behöver extra stöd och hjälp också.
Kram lilla du!
Vilket bra inlägg!! Jag håller med dig i allt!! Som lärare känner man sig bristfällig många gånger, då man många gånger saknar tillräckligt med kunskap. Hur ska man hinna ge barnen med särskilda behov den hjälp de behöver i en stor klass? På vår skola kommer assistenterna försvinna i höst pga besparingarna. Det är en stor sorg!
Godmorgon SoffiePropp! Skitbra inlägg från dig! Du vet ju vad du skriver om!
Tack för alla goa kommentarer o kramar till mig! Värmer så! Och visst ska väl du till mer värme snart..söderut?
Kramen!
Ragnvi
Jättebra inlägg och så sant. Peppar peppar så har vi ganska många små grupper med barn som har speciella behov av olika slag.
Vad jag inte gillar är vad en del skolor kallar dessa klasser, som tex. särskolan. Helt fel och kränkande tycker jag. En skola har döpt sina klasser till djurnamn. Delfinen bl.a. I den skolan kallas deras grupp med barn som har vissa behov för krokodiken, dom smälter in. Helt underbart!
ja jag förstår på pricken hur du menar för jag har sett det på nära håll..och jag hå¨ller med dig till hundra.....kram
Detta inlägg var nog det klokaste jag någonsin läst.
å det va ett bra inlägg och så himla sant.
må gott
det är så sant det du skriver,sorgligt att det ska va så,
SHUTTER SHADES, hiss eller diss, vad tycker du? kika gärna in hos mig och säg din åsikt :) kram
http://moniasundgrenjansson.blogg.se
http://moniasundgrenjansson.blogg.se
http://moniasundgrenjansson.blogg.se
http://moniasundgrenjansson.blogg.se