Pythagaros sats


Japp första dagen klar på Universitetet och jag måste säga att jag har saknat att vara student.
Kunskap är så roligt men just matte har väl aldrig varit mitt favoritämne när jag själv var elev  .
Men jag har märkt att när jag jobbar som lärare har jag tyckt att det varit så roligt att lära ut matte och därför känns det extra kul att jag nu har påbörjat mattekursen idag.
Tänk att de gamla grekerna och även egyptierna använde matten för att kunna göra sina fantastiska byggnadsverk som fortfarande finns kvar.
Visst är det otroligt att mattebegreppen som stiftades för  tusentals år sedan fortfarande gäller.
Går alltså inte utvecklingen framåt då det gäller matematik?Är matematiken så fulländad så det finns inget mer att uppnå?

Den grekiske matematikern Pythagoras anses vara den första som bevisade satsen, men den var troligen känd bland annat i Babylon sedan tidigare. Satsen är en av matematikens mest kända bland den breda allmänheten.

Den traditionella formuleringen av Pythagoras sats är:

Kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna.


Men vad använder man dessa gamla matematikteser egentligen  till  idagens läge?
Behöver verkligen eleverna den här kunskapen idag då vi har datorer och räknemaskiner till vår hjälp?
Ja det är detta jag känner att jag behöver ta reda på för att kunna lära ut matte på ett bra och kreativt sätt och  tyvärr är det skrämmande siffror som visar att våra barn idag är mycket dåliga på matte.
Vad beror det på?
*Är det dåliga lärare?
*Är det lathet hos eleverna som undrar som jag varför ska jag kunna detta?



Min fina Nellie!

Kommentarer
Postat av: Siv

matte har jag alltid tyckt är sååå tråkigt men intressant det du skriver här å va roligt att det va bra ,

lycka till

2009-08-27 @ 20:40:43
Postat av: MissyElliot

Jag kan bara hålla med om att många barn är dåliga på matte, och över lag ligger mattekunskaperna lägre än när vi själva gick i skolan. Vad det beror på kan du kanske ta redan på och tala om när du v et. För om det beror på mig som dålig lärare vill jag ju ha tips på hur jag kan göra det bättre...

ler



kramiz och plugga lugnt!

2009-08-27 @ 20:46:59
URL: http://missyelliot.blogg.se/
Postat av: Lena

Matte är ett ganska tungt ämne tycker jag.(är inte specillt bra på matte) Och visst har man frågat sig många gånger i skolan , vad man ska ha allt detta till. Jag tycker nog man ska leka fram matten mera när barnen är små så att det blir intressant. Det kan bli jobbig att alltid sitta med näsan i en bok.

Och själva ämnet matte kan man väl egentligen aldrig bli fullärd på. Det finns alltid nya problem som behöver lösas.

//Lena

2009-08-27 @ 20:59:50
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/
Postat av: marie

jag gillar inte matte...jag är mer förtjust i geografi och religion =)

2009-08-27 @ 21:02:26
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Jag är väl hyfsat bra på matte, men inte har jag behövt använda Pyhtagora nån gång i det dagliga livet... ;)

2009-08-27 @ 21:20:23
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: mimmi

nja.. matte är inte min stärka sida och absolut inte med de konstiga variabler de har nu ..tänk när jag skulle försöka att hjälpa mina barn med deras matte..hjälp sa jag bara..det såg inte alls ut så som när jag gick i skolan:)

Idag har jag köpt mig en ny system kamera:)

kram

2009-08-27 @ 21:28:44
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hua!Matte har alltid varit rena arabiskan för mej..

kanske hade gått bättre om man hade varit lite intresserad oxå..

Önskar dej en bra kväll!

Kram/Ciara

2009-08-27 @ 21:36:39
Postat av: Nina

Matte är kul! Det har jag alltid tyckt. Kul och lätt.

2009-08-27 @ 22:45:14
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Inger

Har aldrig gillat matte heller...Svårt tycker jag..men det är nog väldigt logiskt...man har nog en spärr, tror jag...Tur att det finns de som gillar det...Lycka till med kursen...

Nattikramen till dig..och söta Nellie...

2009-08-27 @ 23:09:35
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Åh matte har alltid varit mitt favoritämne. Skulle bli gymnasielärare men gick en termin, tog sabbatsår och började på Spendrups där jag blev fast i 9 år. Känner inte att någon kurs jag har gått är bortkastad tid. Man lär sig och man blir säkrare på allt.



Barn är ibehov av matte, eftersom det används varje dag(iform av pengar, ekonomi och även logik mm). Elever som har svårt för matte har svårare att lära sig med osäkra & ointresserade lärare. Det måste vara lärare som brinner för det man lär ut, annars ger det ingen effekt på nån. Är övertygad att du är en lärare som är glad o positiv och det gillar alla elever..:-)



Må bäst min vän!!

God natti natt. Kram Birgitta

2009-08-27 @ 23:29:10
URL: http://birgittagh.blogg.se/
Postat av: Ulla

Jag skyller mina dåliga matteerfarenheter på lärare som inte hade möjlighet att inspirera mig till mattekunskap. Ha en skön fredag!

2009-08-28 @ 06:27:35
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: mammakero

Jag och matte har aldrig varit de bästa vänner direkt. Så jag hade rätt dåliga betyg i skolan.

Senare läste jag in matte A och B på kvällstid, fick där en fantastisk lärare som kunde förklara så till och med jag förstod. Han kunde väcka mitt intresse och min vilja att klara "det rätta tänket". Problemet var den lärare jag haft innan, som talade om för mej från början att jag aldrig skulle klara matte A och B.

Hur som helst, bilden på Nellie i rödrandig klänning var underbart fin! Tänk dej den som uppförstoring på väggen!

2009-08-29 @ 10:41:06
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: SIMONShanna

To find the famous <a href="http://www.qualityessay.com/buy-term-papers-online.html">buy term papers online</a> service will be a great decision for university students, who are embarrassed just because of the academic papers completing.

2012-02-21 @ 13:38:59
URL: http://www.qualityessay.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0