Boktips *3


Vyssan lull
Den tredje boken i hammarbyserien Vyssan lull av Carin Gerhardsen var mycket lättläst och spännande.
Man kastas direkt i den skrämmande händelsen och det går helt enkelt inte att sluta läsa.
En riktig sträckläsarbok som är spännande från första till sista sidan.
Jag tycker man ska läsa de här böckerna i rätt ordning för det återkopplas en hel del i böckerna om huvudpersonerna.

Conny Sjöberg och hans kollegor på Hammarbypolisen i Stockholm står handfallna inför den brutala avrättningen av en filippinsk kvinna och hennes två små barn i deras lägenhet.
Halsarna är avskurna och det finns blod överallt men inga spår av gärningsmannen.

Barnens svenske far lever isolerat, nästan utan kontakt med omvärlden. Och hur kunde kvinnan, på de små summor hon tjänade på svartstädning, ha råd med en lägenhet värd flera miljoner?

Berättelsen har sin upprinnelse i någonting som hände för länge sedan, när ett ungt par en solig majdag stannar till med bilen vid en kiosk för att köpa lördagsgodis till de två små pojkar som leker i baksätet.

Vyssan lull handlar om skuld, en skuld som präglat de inblandade i årtionden och som kommer att leva vidare tills alla är borta.
De övriga böckerna i serien är:
"Pepparkakshuset" -2008.
"Mamma, pappa, barn" - 2009.
(Om bok + bild lånad hos Adlibris)



















Den här boken kändes rätt så rörig men på något vis så drivs man som läsare att ta reda på vad som egentligen har hänt Alices barn.Det är en spännande och rätt knepig bok.

Vartannat kapitel är daterat med utgångspunkt från den kväll då barnet ska ha försvunnit och vartannat kapitel är daterat med utgångspunkt från det polisarbete som startar en vecka senare, då fadern kommer till polisstationen för att anmäla sin hustru och sin dotter försvunna.

Boken är den första, fristående delen i en serie med de två poliserna Simon Waterhouse och Charlie Zalier.

Om boken
Alice Fancourt var bara borta från sin två veckor gamla dotter Florence i någon timme – men när hon kommer tillbaka gör hon en fruktansvärd upptäckt. Barnet som ligger i barnkammaren är inte hennes dotter! Alices make är övertygad om att hon drabbats av en förlossningsdepression, så det blir upp till Alice att själv ta reda på vad som hänt med hennes ögonsten – innan det är för sent… Samtidigt som Alices desperation stiger börjar hennes make visa allt obehagligare sidor. Tänk om hon inte alls känner mannen hon är gift med…?Tiden rinner iväg och Alice blir mer och mer desperat. Nu måste hon få tillbaka sitt barn - till varje pris.
(Om bok + bild lånad hos Adlibris)
Fyrmästarens dotter
Fyrmästarens dotter är författarinnan Ann Rosmans deckardebut .
Det här är en bok som jag direkt tyckte om.Jag gillade hennes sätt att skriva och hennes berättelse fick mig att vilja läsa mer hela tiden.En klart lättläst och spännande bok.
Kolla in hennes hemsida här.

Om boken
På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand pågår ett intensivt arbete med att ställa i ordning den nya turist- och konferensanläggningen. Bostäderna för den tidigare fyrpersonalen på ön ska rustas upp och den renoverade krinolinfyren Pater Noster från 1868 ska återbördas till sin ursprungliga plats. Det är april och invigningen närmar sig.

Två polska murare håller på att reparera den inre väggen i fyrmästarbostadens matkällare när de får en mycket obehaglig överraskning. Väggen ger plötsligt vika och i utrymmet bakom vilar kvarlevorna av en man. Kroppen är välbevarad men har av allt att döma legat där länge.

Karin Adler, vid kriminalpolisen i Göteborg, får hand om utredningen. Till en början har man inte mycket att gå efter bara en förteckning över försvunna personer och en vigselring. Det blir inte heller bättre av att Karins förhållande med sambon Göran är på upphällningen och att relationen till den fyrkantige kollegan Folke närmar sig kokpunkten. Allt medan mystiken kring den döde mannen tätnar. Vem är han? Och varför har han blivit inmurad?(om bok+bild lånad hos adlibris)



Kommentarer
Postat av: Anonym

2010-08-08 @ 15:59:49
Postat av: LissenTo

Tack för tipsen Soffie. Borde ta mej tid att läsa mer. Har målat skrivbord idag, + promenad.

Ha det så gott. Kram Lissen

2010-08-08 @ 16:19:01
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Helene

Fyrmästarens dotter har jag läst och den var så bra !!

Har vyssan lull kommit i pocket nu ??

Jag har läst dom andra 2 böckerna och väntar på denna = )

Dom är ju så bra !!

Mycket spännande böcker.

Ha en bra kväll.

Kram Helene.

2010-08-08 @ 17:42:33
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/
Postat av: Jennie

synd att jag redan har så många böcker som ligger och väntar :) annars hade jag lätt läst dem

2010-08-08 @ 17:48:27
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Jag håller med där om Hammarbyserien, dom ska läsas i rätt ordning för det är så mycket "runt om" som händer som man måste läsa i rätt ordning.

Fyrmästarensdotter tyckte jag var så där, lättläst och ganska lättglömd.

Lilla hjärtat måste jag bar läsa, den låter väldigt spännande.

tack för bra boktips :)

2010-08-08 @ 18:36:53
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag älskar dina boktips!!! Tack!!!

2010-08-08 @ 20:07:13
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: mimmi

Hej och go kväll :)

jag ser att Yvonne har fått bild på en älg .. nu är det bara du som skall ha det också ;)

Så det får nog bli en tur till segerstad för dig :D

Ikväll blir det ingen tur dit för oss så det blir nog lite konstigt att vara hemma hela kvällen ;)

kram :)

2010-08-08 @ 20:11:14
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Ja, i morgon måste det bli en sväng till bibblan..läser just nu "Den osannolika strippan" av Diabolo Cody! Lättläst och ganska intressant. De här tre har jag ju läst :) Ha en bra dag i morgon nu! Kram!!

2010-08-08 @ 20:31:44
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: ansepanse

tack för boktipsen :)

kramar

2010-08-08 @ 20:33:32
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: carolina,

Va mycket du läser....har knappt läst något i sommar...men kanske till hösten ;)

2010-08-08 @ 20:51:58
URL: http://nilspersgarden.blogspot.com
Postat av: Jenny

Sv: Tack så hemskt mycket! :)



Kram!

2010-08-08 @ 20:58:26
URL: http://jennypennanstar.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Jag läser mycket på sommaren men i år har det liksom inte blivit så mycket av den varan...men det kommer ju en höst och då kan man ju mysa med en bok igen!

Kram

2010-08-08 @ 21:02:17
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: anne

Idel obekantingar, de tre böckerna. Just nu läser jag "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och "Brott och Straff" samtidigt. Få se vad det blir därefter. :)

2010-08-08 @ 21:44:18
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Åhh jag längtar att gå till bibblan. Det har inte blivit så mycket läst i sommar. Även fast jag var sjuk så länge. Men då orkade jag varken titta på TV eller läsa. Fast min dotter kom med några böcker som jag fic välja av. Två av dom läste jag till slut. Nu måste jag låna på bibblan för det var en serie av den ena. Vilken fin och ovanlig kyrka du fotat. Den ser ut som ett pepparkakshus framifrån. Jättefin! Jag tycker om kyrkor.Tycker om att fota dom också.

Hoppas det går bra på jobbet i morgon. Kram!

2010-08-08 @ 21:56:32
URL: http://mammasbilder.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar: TACK :)

2010-08-08 @ 22:42:22
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Jayne

IDAG börjar jag.

Vår förskola utökar med 5 nya avdelningar och ett nytt hus. Så det är 15 nyanställda och vi är uppdelade med nya och gamla anställda. Jag fick dock helt nya kolleger..2 plus en assistent, men stannar kvar på min "gamla" avdelning i gamla huset.

Detta året är vi 16 stycken barn 4 och 5 åringar. Nästa höst ska det bli nytt igen på denna avdelning.

Då ska jag ta över förskoleklassen tillsammans med kollegan som har den idag.

Idag är det 8 barn i den men nästa höst blir vi alltså 16 även i förskoleklassen.

Så det känns spännande!

Vi ska nu ha en vecka med introduktion...prata värdeingar, läroplan, verksamhet...jobba oss samman.

Spännande och halvt läskigt.

Vad ska du göra detta läsår???

2010-08-09 @ 06:46:04
URL: http://jayne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0