Boktips*4


Semester å sol då passar jag på att läsa  i solskenet:)
Den här semestern blev det dessa böcker:

Casanovas kvinna (inbunden)
Casanovas kvinna
av Åsa Hellberg är den första boken på svenska som berättar om hur det är att leva med en person som är sexuellt dysberoende, det vi i dagligt tal kallar sexmissbrukare.
Boken tar sin början när ”Lotta och Jonas” träffas på nätet, och följer sedan deras kärlek som växer sig starkare och starkare.
 När Lotta avslöjar att hennes livs största kärlek har varit otrogen, och inte bara en gång, bestämmer hon sig för att Jonas måste räddas, och att den som ska rädda honom är hon.Om inte hennes kärlek var tillräcklig innan så skulle hon nu göra allt för att ge honom det han saknade av bekräftelse, kärlek och förståelse(kolla in hennes hemsida)
Boken är välskriven och bra , jag hade nog inte insett tidigare att sexmissbruk är så vanligt i Sverige.Det som förvånar mig är att hennes kärlek är så stark så hon väljer att stanna kvar hos hennes man som hela tiden sviker,en stark bok som bör läsas!

Rymmaren
Thomas Bodströms bok Rymmaren var rätt så seg men jag kände hela tiden att jag måste fortsätta läsa, boken var verkligen välskriven och man får en bra inblick i det svenska rättsamhället.Klart läsvärd trots segheten!

När ett brutalt mord sker på Österåkeranstalten förstår Miro att han står på tur. Den mördade var hans kusin, och nu har han bara två saker i huvudet: att rymma och att hämnas mordet på Vlado.

Poliserna Christian och Susanne får i uppdrag att utreda mordet. Susanne är ny på jobbet och vill gärna visa sig duktig och samarbetsvillig, men när hon förstår att kollegan nästan inte skyr några medel för att sätta dit brottslingarna får hon allt svårare att hålla tyst.

Miros advokat, Douglas, är en känd maffiaadvokat - framgångsrik men uppenbart mutbar. Han får dock en uppgift som är på gränsen till och med för honom: att hjälpa Miro att ta sig ut. På samma byrå som Douglas jobbar den unge advokaten Mattias. Han avskyr allt som Douglas står för och läget blir alltmer spänt när Mattias kopplas in på målet mot Vlados misstänkta mördare.(om bok+bild lånad hos Adlibris)
Baddaren
Baddaren
av Emma Hamberg var en mysig och trevlig bok.En bladvändare som är omöjlig att lägga ifrån sig:)

På den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern tronar ett gammalt 1700-talsslott. Det är en magisk miljö i förfall: kolonner i marmor, stora salar, pool i mosaik, garderober fulla med krinoliner, ett igenvuxet orangeri och en slottsträdgård som en gång i tiden måste ha varit magnifik. I detta slott bor äkta paret Pelle och Maja Hannix. Han, en framgångsrik skulptör, uppskattad världen över. Hon, Pelles före detta elev som aldrig lyckats slå igenom som konstnär.

Ett brinnande missnöje växer i Maja. Hon är innerligt trött på att inte kunna försörja sig själv, att känna sig livegen och bli klappad på huvudet. Det till synes behagliga livet på slottet har blivit ett fängelse. Ett reportage i en tidning inspirerar Maja, hon ska starta en simskola för vuxna, där eleverna får bo på slottet under några veckor.
Maja drömmer om hur simskolan ska bli ett möte mellan olika spännande kulturer och människor. Men det kommer bara tre elever, kulturjournalisten Karin, trädgårdsmästaren Jens och tonårskillen Alex. Tre ensamma människor med hemligheter bakom sina skyddande skal som de vill dölja till varje pris.

Simskolan blir inte alls som någon av dem hade tänkt sig. De två varma sommarveckorna förändrar livet totalt för dem allihop.(om bok+bild lånad hos adlibris)




Kriget är slut
Morgan Allings bok Kriget är slut är omöjlig att lägga ifrån sig.Det är en gripande berättelse om Morgans barndom och man känner verkligen med den lille grabben!Alling skriver om sina minnen på ett tragiskt men samtidigt roligt sätt.Det här är en bok som ni bara måste lova mej att ni läser:)

Under sina första fyra år bodde Morgan och hans lillebror Stefan tillsammans med sin ensamstående alkoholiserade mor. Vardagen var fylld av supande, slagsmål och flyttar mellan olika lägenheter. Men mamman älskade ändå sina söner och försökte ta hand om dem så gott hon kunde. Och Morgan hittade på allehanda bus och upptåg som gjorde honom till hjälte både hos kompisarna och fyllgubbarna.

Men till slut tappade mamman kontrollen över festandet, förlorade jobbet och blev inlagd på behandlingshem. Morgan och hans lillebror hamnade på barnhem, men trots mammans alla löften kom hon aldrig och hämtade dem.
 Istället skildes bröderna åt och skickades från fosterfamilj till fosterfamilj.
Morgan tycktes förutbestämd för ett liv med missbruk och misär. Räddningen kom i form av en kärleksfull fosterpappa som vågade ställa krav, och teatern som blev Morgans nya hem.(om bild + bok lånad hos adlibris)






Kommentarer
Postat av: Anonym

2012-03-07 @ 19:34:31
Postat av: marie

Tack för boktips och alla dina underbara bilder. Förstår att du njuter!!

KRAM

Postat av: marie

Tack för boktips och alla dina underbara bilder. Förstår att du njuter!!

KRAM

Postat av: messan

Kan tänka mig att du låg där i solstolen och njöt...inte alls avvis:). Gud vad härligt:)!



Varm kram

2012-03-07 @ 20:38:59
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Mia

Bra boktips allesammans!! Kram på dig!

2012-03-07 @ 20:49:50
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Har inte läst nån av dom, faktiskt...men nu måste vi ses snart! Har lite Soffie-abstinens faktiskt ;)

2012-03-07 @ 21:04:52
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Malin

Sv. Nu stormar det rejält här i Luleå tur att jag får åka söderut i morgon, bara planen kommer sig iväg nu.. upp och tryggt ned

2012-03-07 @ 21:28:51
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Coquina

Håller med - Allings bok är riktigt bra! Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling - perfekt för dig som har barn =)

2012-03-07 @ 22:09:46
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Sussi

Ohh shit vad du läser. Jag håller fortfarande på med boken jag började på för säkert 2-3 månader sen.



Kramisar

2012-03-07 @ 22:14:55
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Jennie

kul med boktips :D

2012-03-07 @ 22:26:53
URL: http://hallon8.se
Postat av: Fina Frun

Så många bra tips!

2012-03-07 @ 23:03:09
URL: http://finafrun.se
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Oj vad du har läst.

Härligt!

Jag ser fram emot fler semesterbilder.



Hälsningar

Yohanna

2012-03-07 @ 23:24:44
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
Postat av: Ninni

Hej vännen..ja du gillade Morgan Allings bok. Jag sitter i lobbyn och skriver och hoppas på att regnet ska upphöra..så trist väder just nu.



Men vi har det underbart skönt...kram kram

2012-03-08 @ 06:46:24
Postat av: Lissen

Morgan Allings bok vill jag läsa, först och främst.



Snart är våren här Soffie :-)



Ha en fin dag. // Lissen

2012-03-08 @ 08:37:58
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Camilla

Morgans bok skulle jag vilja läsa. Har bara hört bra om den.

Tack för boktipsen!

Kram!

2012-03-08 @ 09:08:32
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Fröken M

Godmorgon !

Klart jag tycker det är TOPPEN att han trivs å dagis, men ända till den här veckan har han mött mig med jubl när jag kommer för att hämta. Nu igonrerar han mig bara och vill inte alls följa med. Hemma tror han att det är han som bestämmer, styr och ställer.

Men jag antar att det är en fas...

Jag hoppas bara att det går över snart så jag får tillbaka min gosiga lilla kille ;)

2012-03-08 @ 09:22:03
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Sara - Mamma till Nova

Hoppas din semester ha varit kul. :D

Vad ska du göra idag?

2012-03-08 @ 09:31:16
URL: http://frokenkalmar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag har inte läst någon av dessa böcker...



sv: Han har skrivit en bok som heter "Dykaren" :) Var den bra?

2012-03-08 @ 10:40:43
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: ansepanse

tack för boktipsen :) jag lovar :)

Sv: visst är nätdejting bra, fast inte för vovvar :)

kramar

2012-03-08 @ 10:42:07
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: anna

kriget är slut är nästa bok jag ska läsa, står i hyllan och väntar :)

2012-03-08 @ 10:59:28
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jag har svårt för sorgliga historier som denna så jag kommer nog inte att läsa boken. Men den kan nog fungera som stöd och hjälp för andra som lever utsatta, det finns alltid hopp om ett bättre liv och det finns för alla människor ett friutrymme att bestämma själv över.

2012-03-10 @ 07:38:52
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0