Mina fräknar


Mina fräknar
 

Sofia Hallberg debuterade i augusti-12 med romanen ”Mina fräknar”. Bokens huvudperson Karin lever ett icke-liv. Hon hoppar mellan kortare jobb och sitter och tittar ut genom sitt köksfönster. Hon har inget umgänge, ingen kontakt med föräldrar eller vänner, lever endast genom fästmannen. En dag får hon kontakt med grannen ovanpå och saker börjar hända. Inte minst med Karins fräknar. Hon blir besatt.

40-åriga Karin Silvius sitter vid köksfönstret i Vasastan och betraktar livet som pågår utanför. Hon hoppar mellan sporadiska uppdrag hos Manpower och är förlovad med Mats sedan hur länge som helst, men har alldeles tappat bort sig själv – i relationen och i livet.
På våningen ovanför bor Sabine, som varken behöver eller vill ha en man. Gemensamt har kvinnorna att de längtar efter barn. En vänskap inleds och allting förändras. Karins avsomnade tillvaro börjar motvilligt vakna och när hon en dag tittar på fräknarna på sin hud upptäcker hon något mycket märkligt
 
Den här boken är väldigt speciell och det känns som historien är ett nedslag i en sjuk människas tillvaro.
Jag hade nog lite för höga förväntningar av boken så jag tyckte den mest var knepig!
 En ung kvinnas sista ord
Det här är en bok som berör. Jag blir så arg på skitsjukdomen cancer.Boken är tagen från regines blogg som hon hade under sitt år som sjuk, det är en varm och fin bok,men jag tycker verkligen livet är orättvist.Läs den om ni orkar.
Vi får följa hennes tankar där hon kastas mellan hopp och förtvivlan. Man måste beundra Regine som så öppenhjärtigt delar med sig av sina innersta känslor och svåra plågor. Boken är uppdelad i många kapitel, korta stycken och känns väl genomarbetad. Den är lättläst och avslutas med en kärleksförklaring till Regine från hennes mamma.
En dag i slutet av augusti får sjuttonåriga Regine Stokke veta att hon lider av akut leukemi. Ett år senare är hon död.
Två månader efter beskedet bestämmer sig Regine för att starta bloggen "Face your fear", som snabbt blir Norges mest lästa blogg. Hon skriver ärligt om sjukdom och död, men också om livet. Hon låter oss följa med på aggressiva cellgiftsbehandlingar, starka möten med andra dödssjuka barn, djupa samtal om döden och svåra stunder efter allvarliga besked. Men hon delar även med sig av ljusglimtar från sina besök hemma, fina minnen från rockkonserter, egna fotoutställningar och "världens bästa födelsedagsfirande". Kort sagt, ögonblick ur en levnadsglad tonårings alldeles för korta liv.

När Regine dör mister hennes familj och vänner en varm och klok flicka, en flicka som med sin oförvrängda öppenhet också får oss andra att reflektera över och värdesätta livet.
Regines blogg, utvalda läsarkommentarer och några utdrag ur hennes familjs och vänners dagböcker har blivit till En ung flickas sista ord.(om bok+ bild lånad hos Adlibris)



 

Kommentarer
Postat av: Soffie

T

2013-04-17 @ 07:56:26
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Izabell

Tack för boktipset!:)

ha en fin dag!

Kraam Izabell

2013-04-17 @ 08:13:02
URL: http://www.mysbella.blogg.se
Postat av: ansepanse

nej, jag vill nog inte läsa någon av dem, jag vill inte läsa sådant som gör mig ledsen
kramar vännen

2013-04-17 @ 11:04:28
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: messan

Tack du för de bra tipsen:)! Det går åt. Läsa blandat gillar jag.
Kramar

2013-04-17 @ 12:07:15
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Lotta

Tack för alla bra lästips som jag får av dig.
Kram

2013-04-17 @ 13:17:24
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: anna

tack för boktipsen :)

2013-04-17 @ 14:09:20
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Postat av: paula i pörtet

Ibland behöver man läsa jobbiga böcker för att få perspektiv i sin egen tillvaro. Andra gånger är man absolut inte mottaglig för andras sjukdomar och problem. Jag följer ett par bloggar som handlar om obotligt sjuka i cancer o en i ALS.
Tack för ditt erbjudande, min man jobbar konstiga tider så det är nog inte aktuellt att jag följer med honom, han har kundbesök hemma hos folk kvällstid mest. Han säljer värmepumpar och åker på förbokade besök. Men jättesnällt att du tänkte på mig! Kram

2013-04-17 @ 15:01:53
URL: http://paulaz.se
Postat av: Jessica

Hej! tack för tipsen,brukar bli mycke sommar läsning! man kan ju varva tunga böcker med lättsinta..annars blir det bara tårar..ha en fin kväll <kram Jessica

2013-04-17 @ 15:52:10
URL: http://www.anglarums.blogspot.com
Postat av: TantGlad

Låter som bra böcker och som berör. Jag skulle tro att jag skulle sitta hängande och gråtande över böckerna.
Ja cancer är ett helvete för dom det berör och för de närma som berörs.
Varma kramar från mig!

2013-04-17 @ 16:21:45
URL: http://TantGlad.bloggo.nu
Postat av: Veiken

Just nu orkar jag inga cancerböcker. Har en vän som just nu balanserar på en slak lina! Satans jävla sjukdom! :(

2013-04-17 @ 19:13:22
URL: http://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0