Boktips


Omslagsbild: Skymningens barfotabarn
Jag har nu läst den 15e boken om Maria Wern och jag gillade den med. Det här var en av de bästa tycker jag.
Så har ni gillat de andra böckerna om Wern så rekomenderar jag varmt denna.
Jag gillar Anna janssons sätt att skriva och jag tycker alltid att jag gissar på en mördare men sen på slutet visar det sig att jag hade fel:)
 
Den 90-årige Heinz Meyer hittas skjuten i Ronehamn. Vem vill mörda en 90-åring? Och varför?
Heinz Meyer var en av de tyska soldater som kom till Gotland efter andra världskriget, skadad i strider vid Baltikum. Vid samma tid kom 500 koncentrationslägerfångar till ön, för att få vård på Lärbro krigssjukhus. Det var en spökbrigad av utmärglade, svårt psykiskt och fysiskt skadade fångar som placerades på samma sjukhus som de tyska soldaterna. Sköter­skorna fick stränga order att inte tala med patienterna från koncentrationslägren och hade ingen aning om vad de hade varit med om.

Det blir Maria Werns uppgift att utreda mordet på Heinz Meyer, samtidigt som bröllopsförberedelser pågår. Men även det som händer på hennes barns sommarkollo konkurrerar om uppmärksamheten. Där finns en flicka, Mirela, som ser ut att fara illa. Vad har hon varit med om?(om bok+ bild lånad hos Nordstedts)

Minns mig som en ängel (inbunden)
Jag har läst alla de andra böckerna som Kristina Appelqvist ,den här boken var bra men inte en av mina favoriter
.
Men den var klart läsvärd.Det litterära sällskapet möts på vackra Bjertorp slott för att under trivsamma former enas om vilken författare som ska tilldelas ett prestigefullt pris. Men inget blir som de tänkt sig. Under kvällen avslöjar ordföranden oväntat att han vet vem som ska få årets Nobelpris i litteratur. Morgonen därpå hittar man en av sällskapets medlemmar död under märkliga omständigheter. Plötsligt förbyts den trevliga samvaron i en mardrömslik jakt på en oberäknelig mördare som tycks vara ute efter fler offer.
Litteraturforskaren Helena Waller dras allt längre in i det otäcka morddrama som utspelar sig i det vackra västgötska landskapet ett drama som tycks ha egendomliga beröringspunkter med en gammal kärlekshistoria, en okänd opera och den danska författarinnan Karen Blixen.
 
Kristina Appelqvist är frilansskribent, kommunikationskonsult och författare. Med sina fyra tidigare deckare har Appelqvist vunnit många trogna läsare.

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Jösses, finns det 15 Maria Wern-böcker nu!? Känns som om jag isåfall har missat de fem sista - minst... <:-) Läste massor av deckare förr, men nu blir det visst aldrig några romaner överhuvudtaget lästa... Men man ska väl ha något att göra den dagen man blir gammal och orkeslös också, så jag lägger boktipsen på minnet och spara läsandet tills dess! :-)

2014-06-04 @ 09:16:04
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: ansepanse

tack för boktipsen :)
Sv: att jag inte tänkte på det :) ja, allt vattnet kommer ju däruppifrån :) jag menar Norge
kramar

2014-06-04 @ 11:45:18
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: Ama de casa

Jag har läst många av dom där böckerna, men ledsnade lite. Ledsnade lite på deckare överhuvudtaget, men nu håller jag på med en så kanske intresset för dessa ökar igen :-)

2014-06-04 @ 14:27:26
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Bosse Lidén

Jag har läst de fyra andra deckarna av Appelqvist. Extra roligt eftersom jag känner till miljön väl som hon skildrar. Nu har du sänkt femman så mina förväntningar är inte så höga. Undra om hon ska göra en ny serie om Helena Waller. För hon blev väl inte mördad? :) Onsdagskram

2014-06-04 @ 16:28:01
URL: http://bosseliden.wordpress.com
Postat av: camilla

Härliga boktips!
Tackar!
Kram!

2014-06-05 @ 07:51:13
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Nett

Låter som bra lästips :)

2014-06-05 @ 08:43:35
URL: http://www.enkoppkaffe.se
Postat av: Pernilla

Ahh, en Gotlandsdeckare!! Jag har inte läst så många av Anna Jansson men fler av Mari Jungstedt.
/P

2014-06-05 @ 13:36:16
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: paula i pörtet

Hej, läser inte just deckare, fast nu håller jag faktiskt på med Inger Frimanssons nyaste. Henne gillar jag, fast denna är inte hennes bästa.
Jag har ingen son men väl två dottersöner varav den äldsta tar studenten nu!
Ha en ljuvlig pingsthelg
Kramen

2014-06-05 @ 20:46:23
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0